Урок 11/6 Тема уроку




Скачати 54.53 Kb.
НазваУрок 11/6 Тема уроку
Дата14.04.2014
Розмір54.53 Kb.
ТипУрок
nauch.com.ua > Физика > Урок
Урок 11/6

Тема уроку. Екологічні проблеми ядерної енергетики.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Мета уроку: ознайомити учнів із проблемами ядерної енергетики (на прикладі аварії на Чорнобильської АЕС).

Хід уроку.

І. Перевірка домашнього завдання

Розв'язання задач 16.31; 16.32; 16.39

II. Вивчення нового матеріалу

Ядерна енергетика України

Україна належить до тих країн світу, в яких створена й успішно розвивається атомна енергетика. Сьогодні в країні працюють чотири атомні електростанції: Південноукраїнська, Хмельницька, Рівненська, Запорізька. На цих АЕС діють 15 атомних енергоблоків, загальна потужність яких становить 13 580 МВт. На атомні електростанції припадає близько половини електроенергії, виробленої в країні. Обслуговує АЕС багатотисячний колектив висококваліфікованих фахівців. Фактично навколо кожної з українських АЕС виросло невелике місто.

Аварія на Чорнобильській АЕС

26 квітня 1986 р. стався вибух на 4-му блоці Чорнобильської атомної електростанції. Однією з причин була недостатня кваліфікація персоналу. Вибух призвів до пожежі в 4-му блоці й до катастрофічного викиду радіоактивних речовин. Корпус реактора став працювати як величезна піч, виносячи радіоактивний дим в атмосферу. Вітри рознесли цей дим на багато сотень і тисяч кілометрів. Наприклад, у Швеції зафіксували підвищення рівня радіації. Фахівці всіх республік Радянського Союзу кинулися рятувати ситуацію. Особливу роль у зменшенні масштабів нещастя зіграли пожежники. Ціною свого життя вони запобігли поширенню лиха на інші реактори Чорнобильської АЕС.

Але, на жаль, з катастрофою таких масштабів людство раніше не стикалося. Тому пожежу не вдалося швидко зупинити. За час, поки пожежу не було локалізовано, цілі регіони в Росії, Україні, Білорусі одержали частку опадів від «чорнобильської печі». Осо­бливо радіаційно забрудненою виявилася 30-кілометрова зона навколо станції — з неї було повністю евакуйовано населення.

Героїчними зусиллями вдалося локалізувати пожежу, а потім побудувати над зруйнованим реактором так званий саркофаг — бетонну конструкцію, яка захищає від подальшого поширення радіаційного забруднення.

Сьогодні всі блоки Чорнобильської АЕС виведені з експлуатації, разом з міжнародними організаціями Україна розробляє и планує побудувати ще один саркофаг, більш досконалий. Хоча після Чорнобильської трагедії пройшло більше 20 років, наслідки

забруднення все ще відчутні.

Природний радіаційний фон і граничні дози опромінення

У 1998 р. було досліджено активність нуклідів у сирій рибі, виловленій в озерах неподалік від Чорнобиля. Виявилося, напри­клад, що значення питомої радіоактивності в деяких щук через вміст радіоактивного Цезію-137 становило 6,29∙103 Бк/кг. Багато це чи мало? Визначимо спочатку поняття «природний радіаційний фон».

Незалежно від того, де ми живемо, ми постійно зазнаємо впливу радіації. Чому ж у будь-якій місцевості завжди є певний рівень радіації? По-перше, через наявність природних радіоактивних елементів, які розсіяні по всій Землі. По-друге, через космічне γ -випромінювання. Як концентрація природних радіоактивних ізотопів, так і інтенсивність космічного γ – випромінювання є випадковими величинами, десь вони більші, десь менші.

Тому вчені, виміряв рівень радіації в багатьох місцях, встановили деяке його середнє значення. Вважають, що природний радіаційний фон має бути не вищим за 25 мкР/год. Якщо він менший за цю величину — це добре, якщо ж більший — треба бити тривогу й шукати причину.

Зауважимо, до речі, що серед відомих (звичних) для нас речовин підвищений уміст природних радіоактивних ізотопів є в граніті. А далі будуємо ланцюжок. Гранітний щебінь є складником бетону, з якого споруджують будинки. Отже, підвищений радіаційний фон слід шукати насамперед усередині будинків з бетону

У зв'язку з можливістю проникнення радіоактивних речовин зокрема Цезію-137 і Стронцію-90, в організм людини через їжу для захисту населення від внутрішнього опромінення в Україні нормативно встановлений граничний уміст цих елементів у харчових продуктах — нормовано питому активність радіонуклідів Цезію-137 і Стронцію-90 (табл. 1). Використовуючи ці дані, можна легко визначити, що радіоактивність чорнобильської щуки перевищує граничну в 41 раз.

^ Таблиця 1

Значення допустимих рівнів умісту радіонуклідів Цезію-137, Стронцію-90 у харчових продуктах і питній воді

Назва продукту .

^ Питома активність,

Бк/кг, Бк/л

Цезій-137

Строн-цій-90

Хліб, хлібопродукти

20

5

Овочі(листяні, коренеплоди)

40

20

Фрукти

70

10

М'ясо й м'ясні продукти

220

20

Риба й рибні продукти

150

35

Молоко й молочні продукти

100

20

Яйця (шт.)

6

2

Вода

2

2

Інші продукти

600

200

Дитяче харчування

40

5

Дані про рівень допустимої радіаційної активності й дози випромінювання подані у зведеній табл. 2. Порівнюючи показання дозиметра й дані цієї таблиці, можна встановити потенційно небезпечні об'єкти.

^ Таблиця 2

Основні норми радіаційної активності й доз випромінювань, прийняті в Україні


^ Вимірювані радіаційні

показники

Оди-ниці

Норма

Ефективна питома активність

природних радіонуклідів — у будівельних матеріалах і мінеральній будівельній сировині

Бк/кг

< 370 — використання

для всіх видів будівництва без обмежень; вищі

норми встановлені для промислового й дорожнього будівництва й для будівництва поза населеними пунктами

Потужність поглиненої в повітрі дози γ – випромінювання в приміщеннях за рахунок природних радіонуклідів, включно з компонентом від природного радіаційного фону

мкР/

год

< 26

Середній природний радіаційний фон на території України

мкР/

год

25

Перегляд і обговорення відеосюжету

III. Закріплення нового матеріалу

Запитання для організації бесіди

• Назвіть атомні електростанції, які сьогодні працюють в Укра­їні. Яка загальна потужність цих електростанцій?

• Чому внаслідок вибуху на ЧАЕС сталося найбільше у світі радіаційне зараження місцевості?

• Назвіть причини, за якими незалежно від того, де ви живете, ви постійно зазнаєте впливу радіації.

IV. Домашнє завдання

1. Вивчити теоретичний матеріал уроку.

2. Підготуватися до контрольної роботи № 6 з теми «Атомне ядро. Ядерна енергетика».

Схожі:

Урок 11/6 Тема уроку iconТема уроку. Урок одного рівняння Мета уроку
Ми з вами вивчили тему „ Тригонометричні рівняння І способи їх розв’язання”, а сьогодні я хочу, щоб ви свої знання проявили під час...
Урок 11/6 Тема уроку iconУрок проект тема уроку
Тема уроку: «Леся Українка. Драма-феєрія «Лісова пісня». Фольклорно-міфологічна основа сюжету»
Урок 11/6 Тема уроку iconУрок з декоративно-прикладного мистецтва. Тема уроку
Тема уроку: Оздоблення одягу. Технологія оздоблення виробів вишивкою, китицями, мережею
Урок 11/6 Тема уроку iconУрок №23 Тема уроку
Тема уроку: Стандартні підпрограми та підпрограми користувача. Створення І виклик підпрограм
Урок 11/6 Тема уроку iconУрок 5/3 Тема уроку
Мета уроку: ознайомити учнів із принципом дії й практичним застосуванням електромагнітів
Урок 11/6 Тема уроку iconУрок 64 Тема уроку
Мета уроку: Вивчення властивостей обернених тригонометрич­них функцій: у = arcsin Х, у = arccos Х
Урок 11/6 Тема уроку iconУрок виробничого навчання Тема. „Штукатурні роботи” Тема уроку. Ремонт...
Розвиваюча: розвивати самостійність, охайність, творче відношення до виконаної роботи, планувати послідовність виконання завдань
Урок 11/6 Тема уроку iconУрок 63, c. 83-86. Тема уроку: Professions
Плахотник В. М., Мартинова Р. Ю., Захарова С. А. Англійська мова: Підручник для 9 класу середньої школи. К.: Освіта, 1996. Урок 63,...
Урок 11/6 Тема уроку iconУрок 27, с. 45. Тема уроку: Famous English Writers and Poets
Плахотник В. М., Мартинова Р. Ю. Англійська мова: Підручник для 8 класу середньої школи. К: Освіта, 1997. Урок 27, с. 45
Урок 11/6 Тема уроку iconУрок 32 Тема
Тема уроку: Південна Америка. Загальні відомості. Особливості географічного положення. Дослідження І освоєння материка
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
nauch.com.ua
Головна сторінка