Урок 1 Тема: Леся Українка. «Давня весна»




Скачати 149.04 Kb.
НазваУрок 1 Тема: Леся Українка. «Давня весна»
Дата05.04.2013
Розмір149.04 Kb.
ТипУрок
nauch.com.ua > География > Урок
СЕРІЯ УРОКІВ

З ВИВЧЕННЯ ТВОРЧОСТІ

ЛЕСІ УКРАЇНКИ

у 8 класі

УРОК 1

Тема: Леся Українка. «Давня весна».

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст поезії Лесі Українки; розвивати пам’ять, навички виразного

читання напам’ять та аналізу ліричних творів, вміння висловлювати власні судження; виховувати любов до природи, естетичний смак.

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до творів, весняні пейзажі.

Теорія літератури: ліричний вірш, художні образи, художні засоби.

^ ХІД УРОКУ

І. Оголошення теми і мети уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Вступне слово вчителя.

Думки нашої поетеси постійно блукали високо-високо в небі між зір; глибоко-глибоко в глибинах морських, а сама вона дуже часто опинялася в ліжку, прикута хворобою. Яку ж силу духу треба мати, щоб не зламатися, не впасти у відчай, знайти в собі сили підтримувати інших! Тому дуже часто поезію Лесі Українки називають мужньою. Які ж радощі знаходила слабосила, самотня дівчина, чим жила, де знаходила оптимізм? Про це ми поговоримо з вами на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання.

1) Розповідь напам’ять вірша «Хотіла бя піснею стати…» з висловленням свого судження про нього;

2) Виразне читання та аналіз вірша «Ви щасливі, пречистії зорі…».

2. Практична робота.

Визначити віршові розміри даних творів Лесі Українки.

|Хотіла б| я пісн|ею стати|

|У сюю | хвилину | ясну,|

|Щоб вільно | по світі | літати,|

Щоб вітер | розносив | луну.

(Тристопний амфібрахій.)

|Ви щасли|ві, пречистії зо|рі,

|ваші про|мені - ва|ша розмо|ва;

|якби я | ваші про|мені ма|ла,

|я б ніко|ли не мо|вила сло|ва.

(Чотиристопний анапест з останньою усіченою стопою.)

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Виразне читання поезії Лесі Українки «Давня весна».

2. Словникова робота за питаннями учнів.

3. Обмін враженнями щодо прочитаного.

4. Порівняльна робота.

- Порівняйте за настроєм, змістом вірші «Хотіла б я піснею стати», «Ви щасливі, пречистії зорі…» з поезією «Давня весна».





«Хотіла б я піснею стати…», Ви щасливі, пречистії зорі…»

«Давня весна»

^ Лірична героїня

Романтично налаштована, мрійлива, хоче перетворення світу, прагне твердості й сили духу

(відчуває свою єдність з природою, оптимістична, сильна духом, з добрим естетичним смаком, самодостатня)

^ Художні образи

Пісня, зорі, море, мрії, щастя таємне

(весна, природа, дарунки, яблуневі гілки, листя, квітки, вітер, пісні пташині, гай, воля)

^ Художні засоби

Епітети, звертання, порівняння, повтори, синоніми, умовний спосіб, інверсія

(епітети, метафори, порівняння, синоніми, окличні речення, повтори, заперечення)

^ Головна думка, мотиви

Утвердження прагнення до пізнання світу, активної громадянської позиції, романтизм, утвердження сили духу як конструктивного джерела

(утвердження оптимістичного світобачення, єдності людини й природи, віднайдення джерела радості в простих земних речах)

5. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

(За допомогою інтерактивної вправи – виводяться висновки попередньої роботи.)

Відповіді:

  • Лірична героїня та ж, але не протиставляє себе природі, а гармонійно з нею співіснує, прагне віднайти джерела духовної сили.

  • Художні засоби подібні, але в «Давній весні» відчувається більша метафоричність, емоційність та експресія.

  • Ідеї близькі, але в «Давній казці» більш конкретизовані, з автобіографічними мотивами.

^ V. Закріплення знань, умінь та навичок.

Завдання учням.

- Визначте ключове слово, яке об’єднує всі ці означення.

Весела, щедра, мила

Стокрила

Ясна

Радісна

Та…, що за вікном цвіла } весна

^ VI. Підбиття підсумків уроку.

Інтерактивна гра «Мікрофон». Продовжити: «Було б добре, коли б весна принесла мені в дарунок…, тому що…».

VII. Домашнє завдання. Виразно читати, аналізувати вірш «Давню казку».

^ УРОК 2

Тема: Леся Українка. «Давня казка».

Мета: допомогти учням з’ясувати та засвоїти зміст поеми Лесі Українки; розвивати навички виразного читання, аналізу ліро-епічного твору, висловлення власної думки щодо прочитаного; виховувати усвідомлення важливості формування і розвитку індивідуальності, неповторності творчої особистості.

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до твору.

Теорія літератури: поема.

^ ХІД УРОКУ

І. Оголошення теми і мети уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Вступне слово вчителя.

Як і у кожного справжнього митця, Лесю Українку хвилювала проблема ролі поета й поезії в суспільстві. Відповідь вона шукає у багатьох творах, серед них і поема «Давня казка». Цей твір порушує багато питань, наприклад, про суть людського щастя, про вдячність. Гадаю, що ці ж самі проблеми хвилюють і багатьох із вас, адже не секрет, що кожен має своє уявлення про значення поезії в житті людини (важливе чи не дуже), про щастя, людську вдячність. Ці питання ми розглянемо на сьогоднішньому уроці.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Перевірка домашнього завдання.

1) Виразне читання та коментування поезії «Давня весна».

2) Аналіз твору, визначення віршового розміру, рими, художніх засобів та їх ролі.

|Була | весна | весе|ла, щед|ра, ми|ла,

|Промін|ням гра|ла, си|пала| квітки,|

|Вона |леті|ла хут|ко, мов |стокри|ла,

|За не|ю вслід| співу|чії| пташки!|

Віршовий розмір: пятистопний ямб; рима перехресна: мила – стокрила, квітки – пташки.

Художні засоби: інверсія, епітети, метафори, порівняння, повні нестягнені прикметники, окличні речення, повтори, синоніми, заперечення, пестливо-зменшувальні слова, персоніфікація, пряма мова.

^ IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Виразне читання поеми Лесі Українки «Давня казка».

2. Словникова робота.

Урода – краса, вродливість;

Сурма – труба;

Небоже – чоловіче;

Гостинець – подарунок;

Задати гарту – дати прочухана, побити, покарати;

Діброва – дубовий гай, ліс;

Застава – загорожа, перепона, прикордонний пост;

^ Байку правиш – розповідаєш нісенітницю;

Химерний – дивний, вигадливий;

Мандоліна – струнний музичний інструмент;

Серенада – любовна пісня;

Герольд – посланець;

Нетрі – гущавина, пуща;

Стольне місто – столиця;

Бусурманський – не християнський, іновірець;

^ Злидні – нужда, скрута, біднота;

Нарікання – скарги;

Вгамувати – притишити, заспокоїти;

Лютня – музичний інструмент;

Личить – годиться;

Талісман – річ, що, за повір’ям, приносить удачу, щастя;

^ Поміст – підлога, настил;

Пекло – місце мук, покарання;

Заміри – наміри, бажання;

Статки – достатки, багатство;

Маєтки – панські двори, власність;

Узнавать – визнавати;

^ Правий суд – правдивий, справедливий;

Турніри – змагання;

Рогатки – сторожові пости, які збирали податки;

Ярмо – те, до чого кріпиться упряж худоби, у переносному значенні – важкий тягар;

Мури – кам’яні стіни;

^ Корінь цілій справі – причина, основа;

Хутко – швидко;

Знаднеє – привабливе;

Недуга – хвороба, неміч;

Потуга – напруження, сила;

Догана – осуд, нарікання;

Головою наложити – загинути;

Гадки – думки.

3. Обмін враженнями щодо прочитаного.

4. Евристична бесіда.

- Чому твір названий «Давня казка»? Яке значення тут має слово «казка» - фантастичний твір чи казання, розповідь, легенда?

- Який епізод найбільше вас вразив? Чому?
- Який художній засіб, прийом найпомітніший у поемі? (Антитеза).

^ 5. Гра «Знайдіть пару».

- Знайдіть пару в протиставленні.

Поет – (Бертольдо)

Пекло – (рай)

Землянка вогка – (хата на помості)

Мужичка – (пані)

Руки чорні – (рученька тендітна)

Мучилися – (втішався)

Гуляв у замку – (в ярмі стогнали)

Дарувати – (одбирати) та ін.

^ V. Закріплення знань, умінь та навичок.

1. Заключне слово вчителя.

У часи Лесі Українки поширилася думка, що мистецтво, поезія доступні й зрозумілі далеко не всім. Тому й треба творити «мистецтво для мистецтва» («штуку для штуки»), для обраних, а не широкого загалу. І.Франко у статті про творчість Лесі Українки, аналізуючи «Давню казку», писав: «У наших часах, в часах загального рознервовання і екстравагації, у часах, коли скрізь лунає аж лящить поклик «штуки для штуки», аж чудно якось із уст поета почути такі тверезі та здорові погляди на задачу і вагу поезії, які висказує тут наша авторка. По її думці, поезія для маси робочого народу – потіха в горю, спочивок по праці, для кожного чоловіка – природний вираз розбудженого чуття і вищих змагань, для всієї громади – заохота в боротьбі і докір усякій нікчемності; для пригноблених вона – гарячий поклик до бою за волю і людські права, а для кривдників – грізний месник».

^ 2. Запитання до учнів.

- З яким улюбленим художнім прийомом, ужитим Лесею Українкою в «Давній казці», перегукується спосіб висловлювання І.Франка?

(З антитезою).

^ IV. Підбиття підсумків уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

  • Продовжте речення.

«Щодо проблеми вдячності, піднятій у творі Лесі Українки, я думаю…»

^ VII. Домашнє завдання.

Навчитися виразно читати, аналізувати зміст твору.

УРОК 3

Тема: Леся Українка. «Давня казка». Образи та ідеї поеми.

Мета: допомогти учням у визначенні проблем, головної думки твору, у складанні порівняльної характеристики героїв; розвивати навички аналізу ліро-епічного твору, виділення головного та зв’язку із сучасним життям; висловлювати власні судження про свободу творчості, вільнолюбство людини; виховувати почуття вдячності, людської гідності та толерантності.

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до твору.

Теорія літератури: поема, реальне і фантастично-умовне, художні образи, художні засоби.

^ ХІД УРОКУ

І. Оголошення теми і мети уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Вступне слово вчителя.

У Лесі Українки «казка давня», але вона пройшла випробування часом, її проблеми та ідеї актуальні і донині. По-перше, справжня поезія – пісня-порадниця й розрадниця людини. По-друге, не можна побудувати свого щастя за рахунок інших, роблячи когось нещасливим; по-третє, тільки особисто вільна людина може бути щасливою; по-четверте, не варто забувати про почуття вдячності. Гарний мистецький твір саме і відзначається своєю багатогранністю. Про грані чудові поеми Лесі Українки «Давня казка» ми поговоримо сьогодні на уроці.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Літературна гра «Так чи ні».

(Проводиться у формі літературного диктанту із взаємо оцінюванням)

1) Поет був красивим і щасливим. (Ні).

2) До оселі Поета постійно приходила молодь. (Так).

3) Лицар Бертольдо був благородним та ввічливим. (Ні).

4) Поет сказав, що має стільки багатства, що його стане й на лицаря. (Так).

5) Бертольдо зацікавився й вирішив подружитися з поетом. (Ні).

6. Граф визнав дивну силу слова. (Так).

7. Поет допоміг лицареві завоювати серце вродливої донни Ісідори. (Так).

8. Поет допоміг лицареві завоювати бусурманське царство. (Так).

9. Бертольдо щедро нагородив поета. (Ні).

10. Граф справді був спочатку гідний щастя – чинив справедливий суд, був лагідний до підданих. (Так).

11. По далеких війнах граф привчився до грабунку. (Так).

12. Поет вирішив стати наближеним до графа, щоб допомогти трудящим полегшити їхню долю. (Ні).

^ IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Складання плану порівняльної характеристики образів Поета і графа Бертольдо.

План

1) Хто такі Поет і Бертольдо?

2) Що є спільним в рисах характеру цих героїв?

3) У чому граф і Поет різняться:

А) у діях та вчинках;

Б) у ставленні до людей;

В) у характерах.

4) Як розв’язується протистояння між героями?

^ 2. Складання за планом порівняльної характеристики героїв.

Розповідь учня

Поет – проста за походженням людина, наділена поетичним талантом. Його пісні користуються популярністю в народі. Бертольдо – лицар, граф, людина високого соціального стану.

Обоє героїв – молоді люди, розуміють силу слова, дотепні, гострі на язик, визнають красу почуття кохання (саме тому Поет допомагає лицареві завоювати серце нареченої).

Якщо Поет послідовний у своїх діях – добрий, щедрий, завжди на боці пригноблених, виступає проти несправедливості, вільнолюбивий, то Бертольдо непослідовний, лихий та підступний, звик користуватися чужим.

Поет поважає людину – і багату, і бідну, поки вона не чинить кривди іншим. Бертольдо ж – зневажає простий люд, керується лише власними інтересами й вигодою.

Поет – спокійний, врівноважений, чесний, а граф – імпульсивний, підступний і невдячний. За Лесею Українкою, їх змагання тривало довго (бо в боротьбу вступили вже нащадки Поета і нащадки графа) і триватиме доти, поки буде існувати нерівність та несправедливість.

^ 3. Слово вчителя.

Відомий дослідник творчості Лесі Українки Олексій Ставицький пише: «В художніх образах «Давньої казки» утверджується ідея високого призначення і всеперемагаючої сили мистецтва. Поетові пісні допомагають володареві якоїсь казково-умовної країни графові Бертольдо здобути прихильність коханої, перемогти «бусурманського царя» і навести лад у своїх володіннях, а коли він забуває про свої обов’язки перед підданими і доводить країну до розрухи – обертаються грізною непереборною силою проти нього. Графські слуги кидають поета у в’язницю, але «всі пісні його, всі гадки» годі замкнути у тюремних стінах. Вони стають грізною зброєю трудящого люду в «страшній затятій» війні за «правду нову» ».

Отже, основна думка, ідея визначена: утвердження сили мистецтва і його високого призначення. Але не менш важливими є ідеї і про вільну творчість, особисту свободу як необхідну умову нормального існування людини, про складову людського щастя, яка полягає в служінні народові, про людську гідність та вдячність.

^ 4. Запитання та завдання учням.

1) Поема має досить серйозний зміст, містить важливі ідеї. А чи помітили ви в ній щось смішне?

(Гра слів «божевільний» - «все у Божій волі», іронія «він робив походи довгі – від порога та до печі» та ін.)

Висновок: отже, характерною особливістю поетичного стилю «Давньої казки» є використання засобів комічного.

2) Твір «Давня казка» Лесі Українки визначається за жанром як поема. З якими поемами ви вже познайомилися?

Пригадаймо, що поема – ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події та яскраві характери, а розповідь про героїв супроводжується розкриттям авторських переживань і роздумів.

3) На основі загальноприйнятих ознак жанру доведіть, що «Давня казка» - поема:

- зображення подій і характерів переважно високого, героїчного змісту;

- єдність епічної розповіді та глибокої ліричності;

- піднесена, яскраво-емоційна мова;

- ліричні відступи;

- наявність дійових осіб;

- докладність зображення подій та персонажів;

- тривалий час дії;

- віршована форма;

- середній обсяг (для ліро-епічних творів);

4) Які ще особливості поеми «Давня казка» ви можете визначити? (Використання комічного та ін.)

5) Визначте, які складові елементи, особливості в цій поемі відсутні. (Героїчний зміст, піднесена мова, ліричні відступи)

^ V. Закріплення знань, умінь і навичок.

Колективна робота.

- Визначте:

А) «третє зайве»;

Б) знайдіть спільне (ключові слова).

Леся Українка

Олена Пчілка

Микола Лисенко




«Давня весна»

«Хотіла б я піснею стати»

«Давня казка»




Пісня

Бертольдо

Поет

А) М.Лисенко «Давня казка» пісня

Б) родичі вірші Лесі Українки образи поеми.
^ VI. Підбиття підсумків уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

- Продовжте речення.

«Твір Лесі Українки «Давня казка» актуальний до цього часу, тому що…»

^ VII. Домашнє завдання.

Вміти складати порівняльну характеристику героїв поеми, аналізувати твір; вивчити уривок з поеми напам’ять (за вибором

8-10 строф).


^ УРОК 4

Тема: Леся Українка. «Давня казка». Виразне читання напам’ять.

Мета: допомогти учням через виразне, вдумливе читання глибше осмислити ідейно-художній зміст, естетичну привабливість творів Лесі Українки; розвивати пам’ять, навички виразного читання, висловлювання своїх суджень щодо прочитаного; виховувати творчі, акторські здібності, естетичний смак.

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до твору; планшети, плакати з теорії виразного читання.

Теорія літератури: темп, інтонація, пауза, логічний наголос, жест, міміка.

^ ХІД УРОКУ

І. Оголошення теми і мети уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Вступне слово вчителя.

В одному з листів до свого літературного побратима Івана Яковича Франка Леся Українка писала: «Ви, певне, знаєте легенди про в’язнів-богатирів. Ото сидить такий в’язень у темниці не рік, не два, і здається йому, що він осліп, але то сліпа та ніч, що навколо нього; і здається йому, що він старий, але то стара та в’язниця, що ховає його; і думає він, що його кайдани все міцні, але кайдани давно їх власна ржа переїла, тільки в’язень не вірить своїм рукам і не пробує їх сили. І тільки для того потрібний той якийсь рятівник з-за Чорномор’я, щоб гукнути: «Встань!», щоб від гуку здригнувся в’язень, і щоб розсипались кайдани на руках, а тоді вже вільними руками в’язень сам вивалить двері старої темниці, і побачить, що є ще світло сонця і для нього… О, яке то щастя бути таким «чорноморцем», що має голос гукнути: «Встань!» Що, якби я мала такий голос…».

Поетеса мала такий голос! А наше завдання – донести глибинний зміст цього голосу до слухачів, проникнутися ідеями, показати красу поетичного твору за допомогою виразного, вдумливого читання напам’ять уривків із «Давньої казки» Лесі Українки.

ІІІ. Основний зміст роботи.

Виразне читання уривків із «Давньої казки» з обґрунтуванням свого вибору.

(Можна провести у вигляді конкурсу із журі).
^ IV. Закріплення знань, умінь та навичок.

Завдання учням.

- Відновіть ритми у виділених рядках вірша М.Рильського про Лесю Українку, враховуючи, що рима тут кільцева (абба).
Уклін землі волинській! Вічна слава

Тій, що зростала в тиші цих лісів,

Що віддала свій спів народові,

Незламна, ласкава, гнівна і чиста!
(Що віддала народові свій спів,

Незламна, чиста, гнівна і ласкава!)
Нова доба, над нами розцвіта,

Та слава Лесі вічно з нами буде,

^ Як проти неправди і облуди меч,

В борні за правду золота зброя.
(Як меч проти неправди і облуди,

В борні за правду зброя золота).
V. Підбиття підсумків уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

- Продовжіть речення.

«Найкраще прочитав (прочитала) уривок із поеми Лесі Українки «Давня казка» напам’ять…»

«Найбільш цікавим і щирим було обґрунтування свого вибору у…, тому що…»

«Я запам’ятаю слова (чи думку) Лесі Українки…»
VI. Домашнє завдання.

Виписати афористичні вислови з творів Лесі Українки, прокоментувати їх.

Схожі:

Урок 1 Тема: Леся Українка. «Давня весна» iconУрок читання у 4 класі 12. 02. 2013 Тема уроку
Матеріал уроку : Біографічні відомості про Лесю Українку. Леся Українка «Давня весна», «Вечірня година»
Урок 1 Тема: Леся Українка. «Давня весна» iconТема : Її життя сонячний промінь. М. Олійник “Лесина доля”, Леся Українка “Давня весна”
Тема: Її життя сонячний промінь. М. Олійник “Лесина доля”, Леся Українка “Давня весна”
Урок 1 Тема: Леся Українка. «Давня весна» iconУрок проект тема уроку
Тема уроку: «Леся Українка. Драма-феєрія «Лісова пісня». Фольклорно-міфологічна основа сюжету»
Урок 1 Тема: Леся Українка. «Давня весна» iconЛеся Українка на Західній Україні”
Лариса Петрівна Косач, в одруженні — Квітка, відома чита­чам як Леся Українка. Народилася майбутня письменниця 25(13) лютого 1871...
Урок 1 Тема: Леся Українка. «Давня весна» iconТема. Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність І силу...

Урок 1 Тема: Леся Українка. «Давня весна» iconЛеся Українка?

Урок 1 Тема: Леся Українка. «Давня весна» iconТема: Леся Українка драма-феєрія «Лісова пісня», розкриття художнього змісту, аналіз твору
Навчальна мета: опрацювати зміст твору,аналізуючи текст, розкрити риси характеру головних героїв, визначити проблематику твору
Урок 1 Тема: Леся Українка. «Давня весна» iconТема. Гармонійне єднання людини з природою у поезії Лесі Українки «Давня весна». Мета
Учні знатимуть: ідейно-художній зміст, основні мотиви поезії; особливості мови твору І вимого до виразного читання; власний рівень...
Урок 1 Тема: Леся Українка. «Давня весна» iconВесна, літо час відпочинку та оздоровлення дітей. В архангельському...
...
Урок 1 Тема: Леся Українка. «Давня весна» iconВідкритий урок з української мови
Тема: а вже весна, а вже красна! В. Сухомлинський «Весняний вітер». Вірші про весну
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
nauch.com.ua
Головна сторінка