1. Сутність І значення менеджменту Предмет, об’єкт І суб’єкт вивчення менеджменту




Скачати 179.56 Kb.
Назва1. Сутність І значення менеджменту Предмет, об’єкт І суб’єкт вивчення менеджменту
Сторінка1/2
Дата05.04.2013
Розмір179.56 Kb.
ТипДокументы
nauch.com.ua > География > Документы
  1   2

Тема 1. Сутність і значення менеджменту


  1. Предмет, об’єкт і суб’єкт вивчення менеджменту.

  2. Категорії “управління” і “менеджмент”.

  3. Методи дослідження у менеджменті.

  4. Менеджери та підприємці.

  5. Рівні управління.

  6. Закони, закономірності та принципи менеджменту.


1. Предмет, об’єкт і суб’єкт вивчення менеджменту.
Сутність і значення менеджменту (вступ)

Однією із складових успіху економічно розвинутих країн світу (США, Японія, Великобританія, Німеччина, Франція, Канада, Швеція та ін.) є використання менеджменту, тобто науково-обгрунтованої та якісно побудованої системи управління організацією. Менеджмент виступає як результативний засіб формування ринкових стратегій, залучення інвестицій, здійснення нововведень, оптимізації співвідношення попиту і пропозиції тощо. Наприклад, від пересічних американців дуже часто можна почути, що ефективну економіку США сформували три чинники – автомобілі, автомобільні дороги й менеджмент.
Предмет, об’єкт і суб’єкт вивчення менеджменту.

В умовах розвитку ринкових відносин менеджмент активно проникає на українські підприємства. Підприємці зацікавлені у використанні його основних надбань, оскільки це дає змогу досягнути стрункої побудови організації, знизити трудомісткість управлінських робіт, оптимізувати чисельність апарату управління, посилити управлінський вплив, зосередити зусилля всіх працівників на досягнення поставлених цілей. В організаціях усе більшого значення набуває діяльність керівників нової формації – менеджерів. Саме ці категорії працівників сприяють утвердженню підприємства на ринку, успіху у конкурентній боротьбі, втіленню нових ідей та результативних стратегій. Добре підготовлений менеджер, який володіє широкими знаннями у сфері сучасної економіки, основами інформаційних і комп’ютерних технологій, технікою ділового спілкування з вітчизняними та зарубіжними партнерами, може забезпечити успіх організації, її інноваційний розвиток, сприятливий інвестиційний клімат. Побудоване на засадах сучасного менеджменту управління організацією характеризується, з одного боку, стабільністю в отриманні високих економічних, технологічних, соціальних та інших результатів, з іншого – високою динамікою позитивних змін.

Предметом вивчення науки про менеджмент є:

  1. Теоретичні засади управлінської діяльності (закони, закономірності, принципи, категорії, механізми, моделі тощо).

  2. Практика управління організаціями (підприємствами, корпораціями, господарськими товариствами тощо).

  3. Проектування систем менеджменту (формування взаємопов’язаних і взаємодіючих управлінських важелів, які забезпечують управлінський вплив керуючої системи організації на керовану).

Об’єкт вивчення менеджменту – процес управління виробничо господарською діяльністю підприємств, корпорацій, господарських товариств, об’єднань та інших організацій. Дослідження процесу менеджменту, виокремлення його етапів дають змогу послідовно ознайомитись з усіма управлінськими категоріями, виявити взаємозв’язки між ними, зрозуміти характер та особливості здійснення управлінського впливу. Це сприяє формуванню управлінського мислення, керівних навичок, здатності до прийняття управлінських рішень.

Отже, суб’єктом вивчення менеджменту є працівники керуючої та керованої систем організації, їх професійний та кваліфікаційний рівень, ступінь виконання ними повноважень, обсяги відповідальності, а також взаємозв’язки в системі менеджменту.

На сучасному етапі розвитку національної економіки України використання надбань вітчизняного та зарубіжного менеджменту дасть змогу підприємцям та управлінцям забезпечити зростання ефективності діяльності організації, підвищити якість інституційних та структурних змін, сприяти формуванню гнучкості шляхом нарощення здатності до адаптивності в умовах жорсткої конкуренції.

2. Категорії “управління” і “менеджмент”
Термін „менеджмент” в Україні почали використовувати на початку 90-х років ХХ ст., що було зумовлено падінням командно-адміністративної системи і початком інтеграції країни у світовий економічний простір. Поряд з ним застосовується термін „управління”. Однак між цими термінами існує суттєва відмінність, тому їх не можна ототожнювати.

Управління – це цілеспрямована дія на об’єкт з метою змінити його стан або поведінку у зв’язку зі зміною обставин. Управляти можна технічними системами, комп’ютерними мережами, автомобілем, конвеєром, літаком, людьми тощо.

Менеджмент є різновидом управління, який стосується лише управління людьми (працівниками, колективами працівників, групами, організацією тощо)
Менеджмент – цілеспрямований вплив на колектив працівників або окремих виконавців з метою виконання поставлених завдань та досягнення визначених цілей.
На рис. 1 Показано співвідношення між поняттями „управління” та „менеджмент”.





МЕНЕДЖМЕНТ

УПРАВЛІННЯ


Рис. 1. Співвідношення між поняттями „управління” і „менеджмент”
Феномен менеджменту викликав зацікавлення представників багатьох наук і професій. Нині у світі існує понад 50 визначень поняття „менеджмент”. В його основі лежить англійське дієслово to manage – керувати, яке походить від латинського manus – рука. Парадигми менеджменту дають різнобічне трактування цього поняття ї його ролі у виробничо-господарській діяльності. Наприклад, Оксфордський словник англійської мови дає такі його тлумачення:

  1. Менеджмент – спосіб та манера спілкування з людьми (працівниками).

  2. Менеджмент – це влада та мистецтво керівництва.

  3. Менеджмент – це вміння й адміністративні навички організовувати ефективну роботу апарату ( служб працівників).

  4. Менеджмент – це органи управління, адміністративні одиниці, служби і підрозділи.

Нерідко менеджмент трактується як сукупність принципів, методів, засобів, функцій і форм управління організаціями, установами з метою реалізації стратегічних планів, досягнення ефективності виробництва і збільшення прибутку.

З функціонального погляду менеджмент – це процес планування, організування, мотивування, контролювання та регулювання, покликаний забезпечити формування та досягнення цілей організацій (підприємств, товариств, банків, асоціацій та їх підрозділів).

За напрямами реалізації функцій менеджмент поділяється на такі види:

  • виробничий менеджмент – управлінський процес, спрямований на формування комплексної системи виробництва на засадах оптимального використання ресурсів з метою забезпечення необхідного рівня прибутковості;

  • фінансовий менеджмент – управлінський процес, спрямований на формування системи залучення, ефективного розподілу та використання фінансових ресурсів організації;

  • маркетинг – управлінський процес, спрямований на задоволення потреб споживачів шляхом створення пропозиції товарів і послуг, які мають матеріальну у споживчу цінність.

Український економіст Валерій Терещенко зазначає, що менеджеризм (менеджмент) як американська теорія управління зміщує акцент з правових питань у галузь соціології, суспільних відносин, людських стосунків, психофізіології праці, психотехніки, колективної психології.

У менеджменті основними є такі категорії: „організації”, „функції управління”, „рівні управління”, „методи менеджменту”, „стилі керівництва”, „комунікації”, „управлінські рішення” тощо.

3. Методи дослідження у менеджменті
З метою з’ясування тенденцій розвитку, законів і принципів менеджменту застосовують різноманітні методи дослідження.

1. Діалектичний метод. Вивчає явища в розвитку, а саме – взаємозумовлений і суперечливий розвиток явищ дійсності.

2. Конкретно-історичний метод. Передбачає вивчення досліджуваного явища в розвитку з урахуванням причин, умов і чинників, які зумовили зміни, тенденції розвитку явища тощо.

3. Системний метод. Постає як сукупність методологічних засобів, процедур, прийомів, спрямованих на дослідження складних об’єктів з урахуванням усіх наявних взаємозв’язків та динамічних характеристик.

4. Аналітичний метод. Полягає в розчленуванні цілого на частини і розглядання їх як цілого. Використовують стосовно складних явищ та об’єктів.

^ 5. Балансовий метод. Використовують для вимірювання впливу чинників на узагальнюючий показник. У його основі складання балансів, які є аналітичною формою порівняння планових і звітних показників, надходжень і витрат, активів і пасивів. Цей метод дає змогу проаналізувати відповідність показників у вартісних і кількісних величинах, виявити відхилення та причини, які зумовили такий стан речей.

^ 6. Методи моделювання (вербального, фізичного, аналогового, математичного). Застосовують їх за умови, коли неможливо через складність взаємозв’язків дослідити розвиток об’єкта під впливом різноманітних чинників. У таких ситуаціях ефективні імітаційні моделі, які мають бути адекватними та максимально наближеними до особливостей об’єкта і реалій його буття.

^ 7. Експертні методи. Їх використовують за умови, коли неможливо кількісно визначити певні параметри. До них належать органолептичні методи, тобто визначення в кількісній формі результатів суб’єктивного сприйняття спеціалістами (експертами) ознак чи властивостей оцінюваного явища.

^ 8. Економіко-математичні методи. До них відносять методи вивчення випадкових або ймовірносних явищ. Завдяки їм виявляють закономірності серед випадковостей. До цієї групи належать методи елементарного математики (диференційне, інтегральне та варіаційне обчислення); методи математичного аналізу (вивчення одномірних та багатомірних статистичних залежностей); методи математичної статистики (виробничі функції, міжгалузевий баланс тощо); економетричні методи (лінійне, нелінійне, блочне, динамічне програмування); методи математичного програмування (метод випуклого програмування, сіткове програмування, управління запасами тощо); методи економічної кібернетики (системний аналіз, імітаційні методи); методи теорії ймовірностей та ін.

^ 9. Соціологічні методи (анкетування, інтерв’ювання, тестування). Ґрунтуються на соціологічних опитуваннях вибірки цільових респондентів.

Для розширення пізнавальних, дослідницьких можливостей доцільно інтегрувати всі методи, що сприятиме формуванню комплексного бачення сутності, розвитку взаємозв’язків між основними категоріями менеджменту.
4. Менеджери та підприємці.
Однією з центральних фігур сучасного менеджменту є менеджер.

Менеджер – управлінець ринкової орієнтації, який активно впроваджує ефективні ідеї господарювання, нововведення та досягнення науково-технічного прогресу, виважено враховує зміни у міжнародних відносинах, своєчасно впливає на кон’юнктуру і динаміку попиту та пропозиції, вміло перебудовує виробничо-господарську діяльність з урахуванням вимог ринку.

Ролі менеджерів. Американський економіст Мінцберг виділив десять управлінських ролей (видів діяльності), які об’єднав у три групи.

  1. Міжособистісні ролі:

  • головний керівник;

  • лідер;

  • ланка, яка зв’язує із зовнішніми організаціями та особами.

  1. Інформаційні ролі:

  • приймач інформації (внутрішньої та зовнішньої);

  • розповсюджувач інформації;

  • представник (при зовнішніх контактах організації).

  1. Ролі, пов’язані з прийняттям рішень:

  • підприємець, який веде пошук можливостей удосконалення організації;

  • ліквідатор порушень у діяльності організації;

  • розповсюджувач ресурсів;

  • відповідальний за переговори, які веде організація.

Кожен менеджер виконує всі ролі. Однак їх значущість визначається конкретними посадами управлінців.

Сучасний менеджер повинен володіти багатьма важливими для його успішного професійного функціонування якостями, які можна звести до чотирьох основних груп.

  1. Професійно-ділові: високий професіоналізм; здатність генерувати корисні ідеї, приймати нестандартні управлінські рішення та нести відповідальність за них; прагнення до професійного зростання; підприємливість; авторитетність; здатність до інновацій та розумного ризику; уміння здійснювати антикризове управління тощо.

  2. Адміністративно-організаційні: оперативність; уміння здійснювати стратегічний та тактичний контроль; уміння залежно від ситуації змінювати стиль управлінської діяльності; уміння розробляти довгострокові програми й організовувати їх реалізацію; здатність стимулювати ініціативу; послідовність у своїх діях; уміння доводити справу до кінця; інтернальність (усвідомлення, що від нього залежить успіх справи); внутрішній контроль; уміння формувати єдину команду, використовувати знання підлеглих; усвідомлення меж своєї влади; здатність делегувати повноваження; уміння організовувати час тощо.

  3. ^ Соціально психологічні: психологічна компетентність; управлінська культура; розум; культура ділового спілкування; прагнення до лідерства і влади; уміння керувати своєю поведінкою і регулювати свій психічний стан; колегіальність; толерантність; оптимізм; екстравертність (спрямованість зусиль, енергії на зовнішній світ); уміння керувати конфліктами; чітко висловлювати свої думки та публічно виступати; інтелектуальність; здатність оптимізувати соціально-психологічний клімат у колективі, створювати психологічний комфорт; емоційна стійкість та стресостійкість; почуття гумору; уміння створювати та підтримувати свій імідж тощо.

  4. Моральні: патріотизм; національна свідомість; державницька позиція; інтелігентність; людяність; порядність; почуття обов’язку; громадянська позиція; готовність допомагати людям; чесність; повага до гідності людей тощо.

Завдання підприємців. Окрім менеджерів, в ринковій економіці надзвичайно важливу роль відіграє ще одна ключова фігура – підприємець. Підприємництво за своєю сутністю є основним механізмом здійснення структурних змін в економіці, забезпечення економічного зростання, формування заново створеного капіталу, забезпечення результативності інноваційної та інвестиційної діяльності тощо.
Підприємець – людина, яка готова йти на ризик, нововведення, новаторство, зміни в організації; регулює процес створення нового; несе фінансову, моральну та соціальну відповідальність; отримує грошовий дохід та задоволення від досягнень; розвиває власну справу на засадах вкладення додаткових фінансових коштів (своїх та позичених) і залучення матеріальних цінностей.

Кардинальна відмінність між підприємцем і менеджером полягає в тому, що підприємець генерує ідею (наприклад, створення хлібопекарні), реалізовує її за власні або позичені кошти (засновує підприємство, фінансує весь процес) та наймає менеджера для керівної роботи, який здійснює управління створеною підприємцем організацією. Відмінності між менеджером та підприємцем відображені у табл. 1.1.

Певною мірою ролі менеджера і підприємця можуть збігатися. Так, підприємець, який започаткував нове підприємство, може його очолити, тобто стати менеджером. А менеджер може відкрити власну справу й стати підприємцем. Але такий збіг ролей менеджера і підприємця можливий тільки тимчасово, оскільки через певний час функції працівників конкретизуються, і вони займуть відповідні позиції в організації. Тривале поєднання ролей „підприємець-менеджер” можливе тільки на невеликих підприємствах.
Таблиця 1.1.
  1   2

Схожі:

1. Сутність І значення менеджменту Предмет, об’єкт І суб’єкт вивчення менеджменту iconПлан Сутність та значення менеджменту. Цілі та завдання менеджменту....
Термін „менеджмент” походить від англ. „to manage” І оз­начає „керувати”, „очолювати”, „завідувати”, „бути здатним впоратися з чимось,...
1. Сутність І значення менеджменту Предмет, об’єкт І суб’єкт вивчення менеджменту iconПлан соціальна стратифікація суспільства ї політичні інтереси суспільних...
В цьому контексті нас передусім цікавить питання про те, наскільки природним є політичний плюралізм, в чому його сутність та форми...
1. Сутність І значення менеджменту Предмет, об’єкт І суб’єкт вивчення менеджменту iconВсеукраїнський студентський архів
В даній роботі перш за все потрібно описати що є саме – організація праці, її предмет, суб’єкт, об’єкт, її мотиви, та взагалі що...
1. Сутність І значення менеджменту Предмет, об’єкт І суб’єкт вивчення менеджменту iconМетодологічні основи
Вивчення теми надасть студентам можливість зрозуміти роль та сутність макроекономічного прогнозування, об’єкт, предмет І методологію...
1. Сутність І значення менеджменту Предмет, об’єкт І суб’єкт вивчення менеджменту icon1 сутність та категорії менеджменту
Одним із головних завдань менеджменту є встановлення цілей, заради досягнення яких формується, функціонує І розвивається організація...
1. Сутність І значення менеджменту Предмет, об’єкт І суб’єкт вивчення менеджменту iconПредмет, об’єкт та суб’єкти макроекономіки. Загальнонаукові та специфічні...
Предметом вивчення макроекономіки є механізм функціонування економічної системи та домінуючі тенденції поведінки макроекономічних...
1. Сутність І значення менеджменту Предмет, об’єкт І суб’єкт вивчення менеджменту iconПредмет, об’єкт та суб’єкти макроекономіки. Загальнонаукові та специфічні...
Предметом вивчення макроекономіки є механізм функціонування економічної системи та домінуючі тенденції поведінки макроекономічних...
1. Сутність І значення менеджменту Предмет, об’єкт І суб’єкт вивчення менеджменту iconТема операційний менеджмент як різновид функціонального менеджменту
Сутність операційного менеджменту слід визначати виходячи з базових принципів сучасних управлінських підходів, зокрема – системного...
1. Сутність І значення менеджменту Предмет, об’єкт І суб’єкт вивчення менеджменту iconПлан. Б. М. Визначення, предмет, об’єкт,суб’єкт органи управління...
Б. М. сукупність взаємопов’язаних дій, прийомів, методів, направлених на управління рухом бюджетних потоків І відносин, які виникають...
1. Сутність І значення менеджменту Предмет, об’єкт І суб’єкт вивчення менеджменту iconПлан. Б. М. Визначення, предмет, об’єкт,суб’єкт органи управління...
Б. М. сукупність взаємопов’язаних дій, прийомів, методів, направлених на управління рухом бюджетних потоків І відносин, які виникають...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
nauch.com.ua
Головна сторінка