Тема. Загальновживані слова




Скачати 42.55 Kb.
НазваТема. Загальновживані слова
Дата01.02.2014
Розмір42.55 Kb.
ТипДокументы
nauch.com.ua > География > Документы


10 клас. Мова.

Тема. Загальновживані слова.

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів з теми; виробляти уміння й навички учнів відрізняти загальновживані слова від інших груп української лексики, визначати їх лексичне значення, знаходити загальновживані слова в тексті й складати з ними речення; виховувати любов до рідної мови, до скарбів усної народної творчості.

Комунікативно — змістова лінія: бузкові очі весни (легенда про сон — траву).

Тип уроку: систематизації та узагальнення знань.

ХІД УРОКУ

Вступне слово вчителя.

Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня, вечірню в попелі жаринку, шляхетну інохідь коня”, - закликає людей Л. В. Костенко. Загине природа, загинемо й ми, земляни.

Здавна наші пращури — українці боготворили довкілля, любили його, наділяли незвичайними, божественними, рисами. Але найбільше, мабуть, шанували українці царство квітів, бо існує в усній народній творчості безліч легенд про ці чудові рослини.

Колись на лісових галявинах посміхалися до сонечка своїми бузковими пелюстками квіточки сон — трави. Нині ця чудова рослина занесена до Червоної книги. Народ склав легенду про появу цієї квітки.

^ Актуалізація опорних знань учнів.

Мозковий штурм. На дошці напис: загальновживані слова.

Учні працюють:

1) індивідуально: самостійно записують те, що знають з даної теми (2 хвилини);

2) у парах: обговорюють те, що знають з даної теми (2 хвилини);

3) діляться знаннями з класом (3 — 4 хвилини).

Метод передбачення.

1) Проблемне питання:

  • які з поданих слів є загальновживаними?

  • що ви знаєте про інші слова?

  • яких лексем більше?

Біля, вартний, груша, дефолт, жалива, жижа (щось гаряче), здрейфити, квітка, легенда, ліс, ненашко (хрещений батько), пахощі, сонтрава, шкірити зуби.

2) Учні, за бажанням, можуть висловити передбачення щодо теми уроку.

Повідомлення теми й мети уроку.

^ Систематизація й осмислення навчального матеріалу.

Диктант з обґрунтуванням: проаналізувати лексичне значення виділених слів. Чи всі вони загальновживані? До якої частини мови належать ці слова?

Пішла юнка до весняного лісу збирати проліски. Усе діді й далі йшла, найкращі квіти збирала в запашний букет. Усе на світі забула, зачарована весняною красою лісу. Усе далі заглиблювалася в нетрі. Не знала Мирослава, що то все витівки лісовика.

^ Вибірковий диктант: виписати прикметники - загальновживані слова, зробити їх морфемний аналіз.

Отямилася на густій галявині, оточеній з одного боку велетенськими соснами, з другого - глибоким проваллям, з третього - височенною скелею, а з четвертого, звідки прийшла дівчина, раптом виросли густі колючі терни. Пройти крізь них годі було й думати.

Попереджувальний диктант. Підкреслити слова, що не є загальновживаними. Як вони називаються? Поясніть їх доцільність у тексті.

Стала Мирослава посеред галявини, зиркнула навкруги й душа її в п'яти сховалася. А лісовик перетворився на молодого файного леґіня, вийшов просто з — за стовбура древньої сосни став перед красунею, шкірячи зуби.

Інсценізація уривка легенди.

Мирослава. Хто ти?

Лісовик (улесливо). ^ Не бійся мене, дівчино, я тобі зла не вчиню. Лише одне ти мусиш зробити: стати моєю дружиною. У цім лісі я - цар і повелитель. Мені підвладне все живе та мертве.

Мирослава (очима шукаючи дорогу до відступу). ^ Ніколи у світі!

Взаємоперевірний диктант.

Лісовик страшно зареготав, підстрибнув і перетворився на бридкого діда. На його голові ріс сивий мох, замість носа стримів сучок, а руки й ноги нагадували покручені гілки.

Підскочило страховисько до дівчини, ухопило її гілками — руками. З ляку й огиди ударила вона лісовика в бридку пику. Почувся тріск, ніби зламалася суха гілка. Потворний лісовик випусти Мирославу, ухопившись руками за голову. Упав на землю й почав, завиваючи, корчитися.

^ Дібрати синоніми до слів бридкий, корчитися.

Учитель розповідає.

Дівчина поривалася бігти, але не могла зробити й кроку. Якась невідома сила тримала її на місці, загортала в тенета млосної втоми. То лісовик, знову звівшись на корчуваті ноги, напустив на неї цю змору. Руки в красуні опустилися, ноги підкосились, і вона впала, заколисана дивним сном.

^ Коментоване письмо. Зробити синтаксичний розбір третього речення.

Ухкаючи пугачем, лісовик робив широкі кола по галявині: святкував перемогу.

А Мирослава, мов біла хмаринка, покривалася блакиттю весняного неба, танула на очах, доки зовсім зникла. На тім місці пробилася з — під землі гарна фіолетова квітка, підставивши свою оксамитову чашечку теплим променям сонця. (Народна легенда)

Підсумок уроку.

Домашнє завдання: підготувати зв'язну розповідь “Загальновживані слова”; створити власну легенду “Чому ця квітка так називається?”


Схожі:

Тема. Загальновживані слова iconУрок подорож Тема. Слова протилежні за значенням (антоніми)
Тема. Слова протилежні за значенням (антоніми). Спостереження за роллю антонімів
Тема. Загальновживані слова iconПоходження І розвиток української мови
То хіба ж спроможні ми порахувати усі слова, наявні в сучасній українській мові?! Це І за­гальновживані слова літературної мови,...
Тема. Загальновживані слова iconУрок №1 Тема
Мета. Формувати в учнів вміння І навички, повязані з набуттям знань про слово, формувати поняття про пряме І переносне значення слів,...
Тема. Загальновживані слова iconКонспект контрольного заняття в групі 6-го року життя з грамоти «Витівки чаклуна» мета
Дати поняття, що слова мають значення (слова-назви, слова-ознаки, слова-дії). Вправляти в умінні давати характеристику звукам (голосні,...
Тема. Загальновживані слова iconТема. Вступ до теми. Т. Шевченко «Не цурайтесь того слова». Ознайомлення...
Тема. Вступ до теми. Т. Шевченко «Не цурайтесь того слова». Ознайомлення з життям І творчістю Тараса Шевченка. А. Лотоцький «Малий...
Тема. Загальновживані слова iconМовний турнір «Мова загадкова»
У холодильнику зберігалися холодні слова. Якось Василько відчинив двері холодильника, І з нього випали ці слова, розтанули І перетворились...
Тема. Загальновживані слова iconУрок української мови в 3 класі «Споріднені слова. Корінь слова»
«Частини слова», малюнки сонця,соняшника, сон-трави, план-схема уроку(6 таблиць),вірш-схема(ейдетика)
Тема. Загальновживані слова iconУрок-дослідження
Мета: поглибити знання учнів про значущі частини слова, формувати вміння добирати спільнокореневі слова, розбирати слова за будовою,...
Тема. Загальновживані слова iconКонкурс для Стрибунців
Ведучий має право замість слова «вода» вимовляти інші слова, наприклад: вона, во лосся, море, річка, затока, океан; замість слова...
Тема. Загальновживані слова iconТема уроку. «Вимова І правопис слів з дзвінкими приголосними в кінці...

Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
nauch.com.ua
Головна сторінка