Образ Тараса Шевченка у творчості поетів Дніпропетровщини




Скачати 99.75 Kb.
НазваОбраз Тараса Шевченка у творчості поетів Дніпропетровщини
Дата05.05.2013
Розмір99.75 Kb.
ТипДокументы
nauch.com.ua > География > Документы
Тема: Образ Тараса Шевченка у творчості поетів Дніпропетровщини
Мета: Систематизувати та узагальнити знання учнів про творчість Тараса

Шевченка, відтворити образ поета-борця. Ознайомити учнів із творами

поетів Дніпропетровщини, присвяченими Тарасу Шевченку: В.Сіренко

«Тарас», Л.Челнокова «Кобзар». Розвивати навички виразного читання,

аналізу ліричних творів; усне та писемне мовлення учнів. Виховувати

повагу до Шевченкового слова, представників літературної

Дніпропетровщини, патріотичні почуття учнів

Обладнання: дошка, тексти творів, дидактичні матеріали, мультимедійне

обладнання або комп’ютер

^ Форми і методи роботи на уроці: мультипрезентація-узагальнення, метод занурення, виразне читання, читання напам’ять, аналіз ліричних творів, творча робота

^ Міжпредметні зв’язки: живопис, музичне мистецтво, зарубіжна література

Попередня підготовка до уроку: Підготовка вчителем дидактичних матеріалів, підготовка учнями виразного читання або читання напам’ять одного вірша за їх вибором, присвяченого Тарасу Шевченку, автором якого є представник Дніпропетровщини, підготовка учнів – консультантів
^ Хід уроку
І. Організаційно-мотиваційна частина уроку
Слово вчителя: На попередньому уроці ми завершили вивчати тему, під час якої поглибили і систематизували свої знання про творчий і життєвий шлях Тараса Григоровича Шевченка. Пропоную вам пригадати вивчений матеріал. Під час презентації, підготовленої саме до цього уроку, ви побачите картини різних художників, на яких зображений Тарас Шевченко, згадає основні мотиви його лірики, почуєте пісню, написану на слова Тараса Шевченка, «Думи мої, думи мої». Поки буде демонструватися фільм-презентація, спробуйте зануритися в зміст побаченого і дати відповідь на питання «Ким є для мене Тарас Григорович Шевченко?» (питання записано на дошці).
Демонстрація фільму-презентації
^ Слово вчителя: Запишіть у конспектах-додатках, які лежать у вас на партах, відповідь на поставлене питання одним-двома реченнями.
(Учні записують відповідь)
- Ким є для вас Тарас Григорович Шевченко? (Учні зачитують свої записи).
- До образу Тараса Григоровича Шевченка зверталися представники всіх напрямків мистецтва: художники, кінематографісти, скульптори, композитори, письменники… Серед них і поети та письменники Дніпропетровщини. Тема нашого уроку «Образ Тараса Шевченка у творчості поетів Дніпропетровщини». Під час уроку ми ознайомимося з творами митців слова Дніпропетровщини, присвяченими Тарасові Григоровичу.
ІІ. Вивчення та засвоєння нового матеріалу

1. Перевірка домашнього завдання

^ Слово вчителя:До сьогоднішнього уроку ви повинні були підготувати виразне читання одного вірша, присвяченого Тарасу Шевченку, автором якого є представник Дніпропетровщини. Зачитайте вірші, які ви підготували, і скажіть, чому ви обрали саме цей вірш.
(Учні зачитують вірші і пояснюють свій вибір)

^ Слово вчителя: Дякую. Ви добре впорались із поставленим перед вами завданням. Поетичну скарбничку нашого уроку я хочу доповнити двома поезіями, які дозволять нам більш повно розглянути тему уроку, дати відповідь на питання «Яким постає Тарас Григорович Шевченко в творах митців Дніпропетровщини?».

^ 2. Знайомство з творчим та життєвим шляхом авторів, читання та аналіз поезій

Слово вчителя: До сьогоднішнього уроку ваші однокласники-мої помічники підготували для вас повідомлення про життєвий і творчий шлях поетів, твори яких ми будемо розглядати на уроці.

Учень 1: Лідія Челнокова, з поезією якої ми зараз ознайомимося, народилася на Київщині, але вже багато років живе у Кривому Розі. Свою долю пов’язує з долею України. Присвячена Батьківщині поезія «Ми разом», яку я вам зараз прочитаю, дозволить краще зрозуміти цю чудову жінку. Лідія Челнокова постає у творі-сповіді людиною, на віку якої було немало лиха, але в душі вона залишається оптимісткою, її погляд спрямований у майбутнє:
Ми разом з тобою від першої миті,

Коли я з’явилась на білому світі.

Мене ти у водах Дніпрових купала.

До серця з любов’ю дитям пригортала,

Плекала, ростила у Київським раї,

Де сонце в каштанах веселкою грає…

Ми разом з тобою були у неволі

І разом благали у Господа долі.

Ми плакали разом над Бабиним Яром,

Огорнуті димом, пекельним пожаром.

Ми разом зустріли чорнобильське лихе,

І, горді на людях, сумуємо тихо…

Всього, як на ниві тернистій доволі,

Та все ж ми крилаті – вклонімося долі.

Не все у нас горе, плачі та печалі,

Наш погляд – у Всесвіт, все далі, і далі.

Ми линемо разом в космічні глибини

На крилах широких козацького сина.

Ми все ж таки, рідна матусю, літаєм,

Долаємо разом безмежжя безкрає!
Учень 2: Лідія Челнокова, не поет-професіонал, а людина, яка пише вірші за велінням серця. В її поезіях постають картини України, у тому числі і Криворіжжя. Вона пише про те, що її хвилює як громадянку, жінку і матір. Іншим захопленням Лідії Челнокової є вишивання. На її полотнах грають барви українського степу, садків, рідної хати, річечки, ставочка. Кілька років тому в міському виставковому центрі відбулася персональна виставка вишитих полотен Лідії Челнокової.

Поетична душа авторки знаходить спосіб виразити себе як на полотні, так і рядках віршів. У 1999 році за сприяння члена Спілки письменників України, головного редактора літературного альманаху «Саксагань» Анатолія Лепицького вийшла збірка поезій Лідії Челнокової «Щиросердя», до якої ввійшла і поезія «Кобзар». Прочитайте цю поезію.
(Читання поезії Лідії Челнокової «Кобзар»)
Слово вчителя: Бесіда за питаннями з посиланням на текст:

  • Які почуття викликає у поетеси читання «Кобзаря»?

  • Які картини постають в її уяві?

  • Про яку Катрусю говорить авторка? Героїнею якого твору вона є?

  • В яких творах Тараса Шевченка розповідається про долю сироти? Чому автор так часто звертається до цього образу?

  • Перечитайте уривок зі слів «І далі - строфа за строфою» до слів «Тріпоче, болить за народ». (Вголос читає один із учнів)

  • Що прослідковується в поезіях Тараса Шевченка - в строфі за строфою? («За долю Вітчизни жура»)

  • Чому поезії Т.Шевченка сповнені жури, суму, болю за долю Вітчизни?

  • Як сприймає зміст «Кобзаря» авторка поезії: як сторонній спостерігач чи як учасник подій? (Авторка в уяві потрапляє на сторінки «Кобзаря». «Шевченко веде за собою На кручі, на схили Дніпра. Дивлюсь, озираюсь довкола З поетових гордих висот». Читання настільки її захоплює, що їй здається, що вона сама бачить все, описане поетом)

  • Які почуття викликає у неї побачене? («І серце, і дума, і слово Тріпоче болить за народ»)

  • Це почуття тільки Лідії Челнокової чи і самого автора «Кобзаря»? Який ми можемо зробити висновок? (Читаючи «Кобзар», Лідія Челнокова проймається проблемами, думками, почуттями, ідеями автора творів. Разом із Тарасом Шевченком вболіває за долю знедоленого народу, разом з ним хоче «бачити долі онову».

  • Який епітет добирає поетеса до Кобзаревих пісень? (Палкі). Як ви розумієте значення даного епітету? Чи дійсно можна назвати твори Т.Шевченка «палкими Кобзаревими піснями»? Чому піснями?

  • Визначте тему, ідею поезії. (Тема: «Почуття ліричного героя, викликані читанням «Кобзаря» Т.Шевченка». Ідея: «Людина, яка читає «Кобзар», пронизається думками і почуттями Тараса Шевченка»)


^ Слово вчителя: Наступним автором, із творчістю якого ми з вами ознайомимося, є дніпропетровський поет і громадський діяч Володимир Сіренко. У ваших додатках до уроку (додаток 3) є звернення поета до читачів, яке краще за будь-які слова сторонньої людини допоможе нам пізнати цю надзвичайну людину. Прочитайте його.

(Учні читають статтю «Кілька слів гіркої прози»)
«Все свідоме життя я сповідував Правду, а тому мені завжди діставалося на горіхи. 1967 року за цю святу Правду та ще за те, що кинув російську мову і почав писати рідною, став на оборону її, партійно-кадебістські жерці брехні та геноциду виключили мене з КПРС, позбавили роботи журналіста. Більше двадцяти років з ярликами «націоналіст» і «антирадянщин» я перебивався на випадкових посадах, мені не давали друкуватися, брати участь у літературному процесі. Але я писав. Позбавити людину творчості може лише смерть.

До всього додалося моє знайомство і тісні зв’язки з такими дисидентами, як Оксана Яківна Мешко, Борис Дмитрович Антоненко-Давидович, Олекса Тихий, Микола Кучер, Василь Скрипка, Іван та Орися Сокульські, Олександр Кузьменко, Микола Береславський, Олесь Завгородній, Гаврило Прокопенко. Репресії посилилися. Нескінченні допити в КДБ, обшуки на квартирі, вуличні провокації і, нарешті, вже 1985 року засудження за підло сфабрикованою справою і заслання на примусові роботи під Астрахань – ось такі етапи середини мого життя. Проте, я щасливий, що йшов такою дорогою.

Мені вдалося видати три книжки віршів, але всі вони препарувались редакторами, а «Батькове поле» ще й «спецами» з обкому партії і КДБ. Нарешті, завдяки зміні часу, щедрому меценатові, який виділив кошти на видання цієї книжки, я маю можливість сам і добирати твори і редагувати їх…

Готуючи цю книжку, намагався бути якомога вимогливішим до себе і до написаного мною. І якщо, дорогий читачу, тобі припадуть до душі хоч кілька моїх віршів, я буду щасливий на схилі своїх літ. Адже заради цього я жив, творив і боровся.

Автор»

^ Слово вчителя: Книжка, про яку йдеться, це збірка поезій Володимира Сіренка «Голгофа», видана 1992 року дніпропетровським видавництвом «Пороги».

  • Чи було легким життя Володимира Сіренка?

  • За що його переслідували органи КДБ (комітету державної безпеки)?

  • Яке значення вкладає автор у слово «Правда» в перших рядках звернення до читачів?

  • Яким чином на долі Володимира Сіренка позначилися переслідування КДБ?

  • Чи розкаюється поет у тому, що обрав для себе саме таке життя?

  • Двох однакових доль, як відомо, не буває. Але чи не нагадує вам чимось доля Володимира Сіренка долю Тараса Шевченка?

Мабуть, саме ця подібність доль і характерів, і дозволила Володимиру Сіренку так повно відтворити образ Великого Кобзаря в поезії «Тарас», яка також входить до збірки «Голгофа».

(Читання поезії В.Сіренка «Тарас»)
^ Слово вчителя: Бесіда за питаннями з посиланням на текст:


  • З яким із вивчених творів Тараса Шевченка перегукується початок поезії В.Сіренка «Тарас»? («Якби ви знали, паничі»)

  • Тарас Шевченко чудово писав вірші також російською мовою. Як ви гадаєте, міг він писати російськомовні вірші про красу української природи, описувати народні обряди, оспівувати загальноприйняту історію України і не торкатися «болючих» питань? (Так!) Знайдіть у поезії Володимира Сіренка рядки, які дають відповідь на питання, чому Тарас Григорович цього не зробив.

  • Що бачив Тарас Шевченко в Україні?

  • Згадайте зарубіжну літературу: хто такий Данте, про який його твір йде мова? Чому Володимир Сіренко використовує саме це порівняння? («Божественна комедія» Данте. Картини пекла)

  • Про що мріяв Тарас Шевченко?

  • Як вплинула на долю Кобзаря його творчість? (Йому крізь грати на Неві у казематі не світало. Він у пустелі під Аралом у муштрі ледь не здичавів)

  • Як ви розумієте останні рядки поезії:


А він би міг, як ті панки,

Що застоличились в палатах,

Пустити матір свою, брата

В брехливо раді гопаки,

І замордоване село

Розмалювать в догоду часу.

Він довго б жив. І все було б,

Окрім всесвітнього Тараса.
^ Слово вчителя: У поезії «Тарас» Володимир Сіренко використав кілька цікавих епітетів. Деякі з них навіть можна назвати авторськими неологізмами. Знайдіть у тексті епітети, які відповідають даним словам і поясніть, як ви їх розумієте:
Совість – (некалічна, не загодована в теплі, не розімліла на перині)
Танець – (ідилічний)
Земля – (замосковлена)
Гопаки – (брехливо раді)
Село – (замордоване)
Тарас – (всесвітній)
^ Слово вчителя: А зараз я пропоную вам дібрати власні епітети, що на вашу думку характеризують Тараса Григоровича. Але не тільки епітети. Вам необхідно скласти сенкан на тему «Тарас Шевченко». Якщо хтось забув, можете подивитися в ваших конспектах, як складається сенкан.
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.

Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків. 1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)

2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)

3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).

4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Учні зачитують складені сенкани.
ІІІ. Підсумок уроку

Слово вчителя: У поезії «Тарас» Володимир Сіренко зі словом «Україна» використовує епітети «наша», «славна», «мила». Любіть Україну так, як любив її Тарас Шевченко, як люблять Лідія Челнокова та Володимир Сіренко.
Подивіться на рай тихий,

На нашу країну,

Полюбіте щирим серцем

Велику руїну.

Розкуйтеся, братайтеся!

У чужому краю

Не шукайте, не питайте

Того що немає

І на небі, а не тілько

На чужому полі.

В своїй хаті своя й правда,

І сила, і воля.
Ви - майбутнє нашої країни. Доля України в ваших руках. І я вірю, що буду мати нагоду сказати: «Я пишаюся тим, що ці люди були моїми учнями».

Кожна людина сама обирає свій життєвий шлях – присвятити своє життя особистій кар’єрі і збагаченню чи людству і Батьківщині. Життєвий вибір Тараса Шевченка зробив його «всесвітнім» і вічно живим у пам’яті людей.
Оцінювання роботи учнів на уроці
IV. Домашнє завдання

Написати вірш (твір), присвячений Тарасу Шевченку.

Підготуватися до наступного уроку літератури рідного краю.





Схожі:

Образ Тараса Шевченка у творчості поетів Дніпропетровщини iconТема: Образ Тараса Шевченка у творчості поетів Дніпропетровщини
Знайдіть у тексті епітети, які відповідають даним словам І поясніть, як ви їх розумієте
Образ Тараса Шевченка у творчості поетів Дніпропетровщини iconТарас кремінь полівимірна рецепція тараса шевченка у творчості дмитра кременя
Тараса Шевченка у творчості Дмитра Кременя, де помітні не тільки використання традиційних для поетової лірики мотивів та образів,...
Образ Тараса Шевченка у творчості поетів Дніпропетровщини icon25 поетів української діаспори Тодось осьмачка утікач
Після Шевченка він вище ніж хто підняв у поезії могутній І трагічний образ українського селянства
Образ Тараса Шевченка у творчості поетів Дніпропетровщини iconОбраз України в творчості неокласиків
Неокласицистичні тенденції знаходять вияв у середені 19-го ст в збірках “Античні вірші” французького поета Леюнт де Ліля та “Емалі...
Образ Тараса Шевченка у творчості поетів Дніпропетровщини iconОбраз України в творчості неокласиків
Неокласицистичні тенденції знаходять вияв у середені 19-го ст в збірках “Античні вірші” французького поета Леюнт де Ліля та “Емалі...
Образ Тараса Шевченка у творчості поетів Дніпропетровщини icon2 до листа Міністерства освіти І
Охарактеризуйте образ повсталого народу в поемі Тараса Шевченка «Гайдамаки». Прочитайте напам’ять уривок із поеми
Образ Тараса Шевченка у творчості поетів Дніпропетровщини iconУкраїнська література Білет №1
Охарактеризуйте образ повсталого народу в поемі Тараса Шевченка «Гайдамаки». Прочитайте напам’ять уривок із поеми
Образ Тараса Шевченка у творчості поетів Дніпропетровщини iconУкраїнська література Білет №1
Охарактеризуйте образ повсталого народу в поемі Тараса Шевченка «Гайдамаки». Прочитайте напам’ять уривок із поеми
Образ Тараса Шевченка у творчості поетів Дніпропетровщини iconУкраїнська література Білет №1
Охарактеризуйте образ повсталого народу в поемі Тараса Шевченка «Гайдамаки». Прочитайте напам’ять уривок із поеми
Образ Тараса Шевченка у творчості поетів Дніпропетровщини iconУкраїнська література Білет №1
Охарактеризуйте образ повсталого народу в поемі Тараса Шевченка «Гайдамаки». Прочитайте напам’ять уривок із поеми
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
nauch.com.ua
Головна сторінка