Урок 4/1 Тема уроку




Скачати 52.54 Kb.
НазваУрок 4/1 Тема уроку
Дата23.04.2014
Розмір52.54 Kb.
ТипУрок
nauch.com.ua > География > Урок
Урок 4/1

Тема уроку. Постійні магніти. Магнітне поле Землі. Взаємодія магнітів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Мета уроку: охарактеризувати основні властивості постійних магнітів, описати особливості магнітного поля Землі, ознайомити учнів з електромагнітною взаємодією.

Обладнання: постійні магніти (штабові, підковоподібні, магнітні стрілки), компас, металеві ошурки, глобус і два різнобарвні прапорці (синій і червоний).

Хід уроку

Постановка навчальної проблеми

Магніти відомі людству більше двох з половиною тисяч років. Ще в Давньому Китаю існувала приказка: «Камінь, що любить (китайською «тшу-ши»), притягує залізо, як ніжна мати притягує до себе своїх дітей». Не тільки китайці називають магніт «каменем, що любить». Французькою назва магніту звучить як «аіmant», що в перекладі теж означає «той, який любить». Так що ж «люблять» магніти, що вони до себе притягують?

^ Вивчення нового матеріалу

Крім заліза магніт добре притягує до себе чавун, сталь, нікель, кобальт, манган. Деякі рідини й гази також можуть відчувати на собі магнітну дію (чистий кисень взаємодіє з магнітом). Магнітний залізняк — крихкий чорний мінерал, який від природи має магнітні властивості и у присутності якого залізо, сталь, нікель, кобальт також набувають магнітних властивостей.

Різні частини магніту притягують до себе залізні предмети по-різному.

Демонстрація 1. У металеві ошурки занурюємо магніт, спостерігаємо, як ошурки прилипають до його полюсів.

Запис у зошит. Ті ділянки магніту, де виявляється найсильніша магнітна дія, називають полюсами.

Кожний магніт має два полюси — північний (N) і південний (S). Однак можна намагнітити матеріал і так, що він матиме 2, 4, 6 і більше полюсів. Неможливо одержати магніт тільки з одним полюсом. Якщо його розділити на частини, то кожна із частин магніту матиме два полюси (правда, слабкіші, ніж у вихідного магніту).

Магнітна взаємодія — це не завжди притягування!

Демонстрація 2. Підносячи магнітні стрілки одну до одної, спостерігаємо, що однойменні полюси відштовхуються, а різнойменні притягуються.

Магніти взаємодіють між собою на відстані оскільки навколо будь-якого магніту існує магнітне поле.

Запис у зошит. Магнітне поле — особливий вид матерії, який відрізняється від речовини та існує навколо намагнічених тіл.

Демонстрація 3. Дугоподібний магніт підносимо до картонки (скляної пластинки або посудини від калориметра), спостерігаємо відсутність дії. Під картонку кладемо дрібні цвяхи й знову підносимо магніт. Картонка притягується до магніту.

Висновок: магнітне поле проникає крізь багато речовин. Є речовини, які послабляють дію магнітного поля, й речовини, що підсилюють її.

Магніт у вигляді стрілки використовують у компасі. Компас – один із найдавніших приладів, відомих людству,— був винайдений у Китаю.

Демонстрація 4. Демонструємо сучасний компас, пояснюючи принцип його дії.

Звідки магнітна стрілка «знає», де перебуває Північний полюс Землі? Земна куля теж магніт, а отже, в нашої планети є власне магнітне поле, яке й впливає на магнітну стрілку, змушуючи її орієнтуватися певним чином. Чому ж тоді північний кінець магнітної стрілки вказує на північ? Чи немає тут протиріччя? (Говоримо про невідповідність географічних і магнітних полюсів більшої наочності демонструємо глобус.)

Демонстрація 5. На північному географічному полюсі глобуса прикріплюємо червоний прапорець, який символ південний магнітний полюс Землі, на географічному півдні — синій прапорець, який позначає північний магнітний полюс Землі. Звертаємо увагу учнів на те, що відстань між точками географічної півночі й магнітного півдня дорівнює приблизно 1600 км!

Магнітне поле мають не всі планети Сонячної системи. Меркурій має надзвичайно слабке магнітне поле, а на Місяці компас і зовсім не знадобиться. (Далі говоримо про магнітні аномалії на Землі.)

Людина не може побачити магнітне поле, проте може виявити його існування в просторі за його дією.

Демонстрація 6. На стіл кладемо штабовий магніт, накриваємо його аркушем паперу й, обережно струшуючи його, посипаємо ошурками. Ошурки під дією магніту намагнічуються й розташовуються вздовж вигнутих ліній — силових ліній магніт­ного поля.



^ III. Закріплення нового матеріалу

Запитання для організації бесіди

• Які речовини притягуються до магніту?

• Що являють собою природні магніти?

• Порівняйте речовини, які притягуються до магніту, з речовинами, які притягуються до наелектризованих тіл.

• Як намагнітити тіло?

• Що таке магнітні полюси?

• Як взаємодіють між собою полюси магнітів?

• Який принцип покладений в основу компаса?

• Які факти доводять, що географічні й магнітні полюси нашої планети не збігаються?

• Що називають магнітним полем?

• Де застосовують магніти?

• Що являють собою магнітні силові лінії?

^ IV. Домашнє завдання

Вивчити теоретичний матеріал уроку.

Творче завдання. Самостійно дослідити різні речовини й скласти список речовин, які притягуються до магніту; не притягують­ся до магніту; послабляють магнітне поле; підсилюють магнітне поле.

^ Скарбничка цікавих фактів

За легендою...

...слово «магніт» походить від імені давньогрецького чабана Магнеса, який носив сандалії, підбиті залізними цвяхами, та першим помітив притягування сандалій до чорних камінчиків на пасовище.

Щоправда, за іншою легендою, магніт названий на честь Магнезія, де у великій кількості були поклади магнітного залізняку.

Чому синій і червоний?

Так традиційно фарбують кінці магнітної стрілки. Цю традицію було започатковано у Китаю. Там у стародавності південь називався червоною країною, північ — чорною, схід— зеленою; а захід — білою.

Один із найпотужніших...

...постійних магнітів перебуває в Чиказькому університеті. Маючи масу 2 тонни, він створює в об'ємі 0,01м3 магнітне поле 0,11 Тл (магнітне поле поблизу поверхні Землі 0,00005 - 0,0001 Тл, у демонстраційних шкільних магнітів — 0,005 - 0,01 Тл).

Незвичайний магніт, за переказом, був вставлений у каблучку Ісаака Ньютона. Цей природний камінь міг піднімати тіла, маса яких в 50 разів перевищувала його власну масу.

Найбільш пам'ятний подарунок

Так А. Ейнштейн назвав компас, отриманий у подарунок від батька в 5-річному віці, який викликав безмежний подив і захоплення майбутнього вченого: «Те, що ця стрілка поводилась упевнено, ніяк не могло знайти собі місця в моїй свідомості!»

Фізика і література

Ах, как играет этот Север!

Ах, как пылает надо мной

Разнообразных радуг веер

В его короне ледяной!

Ему, наверно, по натуре

Холодной страсти красота,

Усилием магнитной бури

Преображенная в цвета...

М. О. Дудін

Магніти і жива природа

Біологи вважають, що деякі птахи й риби «відчувають» магнітне поле Землі. У ході експериментів голубам прикріплювали легкі магніти і... голуби втрачали орієнтацію в просторі. Вугри втрачали орієнтацію поблизу магнітів. Відомо, що магнітне впливає на схожість насінь. Та й сама людина має власне магнітне поле, щоправда, на порядок слабкіше, ніж у Землі: магнітне поле, створюване серцем, слабкіше в мільйон разів, мозком — у тисячу. Під дією магнітного поля чутливість зубного нерва зменшується у 2—3 рази.

Чи може магніт бути пластичним або... рідким?

Може! Якщо в рідину або пластмасу під час її виготовлення додати феромагнітний порошок. Існують навіть прозорі магніти, виготовлені з прозорих феромагнітних кристалів.

Що буде, якщо зникнуть магніти?

Разом з ними «зникнуть» телефон, радіо, телебачення, комп'ютери тощо.

Якщо довго битися сталевими мечами, чи намагнітяться їхні леза від тертя?

Різкі удари аж ніяк не сприяють намагнічуванню, а навпаки, попередньо намагнічені мечі після «бою» розмагнічуються.

Схожі:

Урок 4/1 Тема уроку iconТема уроку. Урок одного рівняння Мета уроку
Ми з вами вивчили тему „ Тригонометричні рівняння І способи їх розв’язання”, а сьогодні я хочу, щоб ви свої знання проявили під час...
Урок 4/1 Тема уроку iconУрок проект тема уроку
Тема уроку: «Леся Українка. Драма-феєрія «Лісова пісня». Фольклорно-міфологічна основа сюжету»
Урок 4/1 Тема уроку iconУрок з декоративно-прикладного мистецтва. Тема уроку
Тема уроку: Оздоблення одягу. Технологія оздоблення виробів вишивкою, китицями, мережею
Урок 4/1 Тема уроку iconУрок №23 Тема уроку
Тема уроку: Стандартні підпрограми та підпрограми користувача. Створення І виклик підпрограм
Урок 4/1 Тема уроку iconУрок 5/3 Тема уроку
Мета уроку: ознайомити учнів із принципом дії й практичним застосуванням електромагнітів
Урок 4/1 Тема уроку iconУрок 64 Тема уроку
Мета уроку: Вивчення властивостей обернених тригонометрич­них функцій: у = arcsin Х, у = arccos Х
Урок 4/1 Тема уроку iconУрок 11/6 Тема уроку
Мета уроку: ознайомити учнів із проблемами ядерної енергетики (на прикладі аварії на Чорнобильської аес)
Урок 4/1 Тема уроку iconУрок виробничого навчання Тема. „Штукатурні роботи” Тема уроку. Ремонт...
Розвиваюча: розвивати самостійність, охайність, творче відношення до виконаної роботи, планувати послідовність виконання завдань
Урок 4/1 Тема уроку iconУрок 63, c. 83-86. Тема уроку: Professions
Плахотник В. М., Мартинова Р. Ю., Захарова С. А. Англійська мова: Підручник для 9 класу середньої школи. К.: Освіта, 1996. Урок 63,...
Урок 4/1 Тема уроку iconУрок 27, с. 45. Тема уроку: Famous English Writers and Poets
Плахотник В. М., Мартинова Р. Ю. Англійська мова: Підручник для 8 класу середньої школи. К: Освіта, 1997. Урок 27, с. 45
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
nauch.com.ua
Головна сторінка