Урок №8 Тема




Скачати 346.35 Kb.
НазваУрок №8 Тема
Сторінка1/4
Дата05.04.2013
Розмір346.35 Kb.
ТипУрок
nauch.com.ua > Культура > Урок
  1   2   3   4
Урок № 8
Тема. ПЕРШІ КНЯЗІ КИЇВСЬКОЇ ДЕРЖАВИ
Мета уроку. Ознайомити учнів з новою сторінкою історії України - так званою києво-руською, або княжою,

добою. Формувати початкові знання та елементарні уявлення про період перших князів

Київської Русі, ознайомлюючи з діяльністю князів Олега, Ольги, Святослава. Навчати

розповідати про історичну особу, вживати в мовленні слова та словосполучення Київська Русь,

язичництво, християнство, князь, імператор, бояри, данина тощо. Поглиблювати знання з

історичної топоніміки (Візантійська імперія, Цар-город), удосконалювати елементарні вміння

працювати з історичною картою та стрічкою часу (визначати тривалість подій та віддаленість їх

від сьогодення). Удосконалювати навички роботи з історичним текстом, розширювати уявлення

про писемні історичні джерела на прикладі літописних оповідань та свідчень візантійських

хронік (Лев Диякон про князя Святослава), навчати оцінювати інформацію історичних джерел.

Розширювати кругозір, розвивати пізнавальні інтереси та інтерес до читання як провідного

способу отримання інформації, удосконалювати вміння виокремлювати історичну інформацію з

художньо-белетризованої оповіді.
Обладнання: атлас, підручник, таблиці.
Тип уроку: засвоєння нових знань.

Зміст уроку
І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

А. Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми починаємо знайомитися з дуже цікавою та важливою сторінкою нашої історії — княжою добою, або періодом Київської Русі, Галицько-Волинської держави та удільних князівств у складі Литви та Польщі (хронологічно: кінець 9 - друга половина 16 ст.).

Темою нашого уроку є проблема, яку поставив перед собою автор «Повісті минулих літ», зазначивши на початку літопису: «Звідки пішла Руська земля, хто в ній почав спершу княжити, і як Руська земля постала». Так крок за кроком ви, любі друзі, відкриватимете для себе сповнену таємниць історію держав на наших теренах - Київської Русі та Галицько-Волинського князівства. Дізнаєтеся про багато подій, внаслідок яких міцніли й розквітали ті держави, довідаєтеся про їхніх володарів, про мудрі й необачні вчинки найвідоміших з них. Історія цих держав була «описана арабськими істориками, нанесена на світові карти персидськими географами, звеличена давньоруськими літописцями, засвідчена візантійськими вченими і західноєвропейськими хроністами, оспівана в давньоруських билинах і дружинних піснях, згадана у скандинавських сагах і французькому епосі...». Нам також належить зрозуміти, у чому непроминальне значення Київської Русі та Галицько-Волинської держави для майбутніх поколінь, зрештою, і для нас із вами.

Б. Перед початком опрацювання вступної статті параграфа «Перші князі» п'ятикласники пригадують:

^ Які назви східнослов'янських племінних союзів на території України зберіг літопис?

Чому історики ці 7 племінних об'єднань називають предками українців?Який східнослов'янський племінний союз, згідно з літописом, заснував місто Київ?

^ Якими назвами користувалися наші предки для називання своїх земель та себе самих?

Яка назва витіснила назву Русь? Як пояснюють її походження?

Яку віру називають християнством? Чим християнство відрізняється від язичництва?

В. Відповіді на запитання варто поєднати з переглядом ілюстрацій до параграфа та карти на с. 47 з відповідним коментарем вчителя. Майже 12 століть тому наші предки почали творити державу і так заповзято розбудовували її, що незабаром на неосяжних просторах від гір Карпатських на заході до річки Волги на сході, від моря Чорного на півдні до Білого моря на півночі утворилася одна з найбільших та наймогутніших держав тогочасного світу - Київська Русь. Проіснувала вона до середини 13 ст., допоки монгольська навала не зруйнувала її. Безпосередньою спадкоємицею Київської Русі стала Галицько-Волинська держава. Утворена 1199р. князем Романом Мстиславичем, вона проіснувала до 1340р.Верховну владу за тих часів на наших землях здійснювали князі, окрім того, були вони й головними розпорядниками всього місцевого життя. Тому той період в нашій історії називають княжим.

IІI. Опрацювання нового матеріалу

1. Ознайомлення з поняттями Київська Русь, перші князі, християнство. Знайомство з діяльністю князів Аскольда та Олега. Формування вміння працювати з історичним текстом та картою.

А. 1. Прочитати текст і розбити його на завершені смислові частини.

2. У кожній частині виокремити головне (про що в ній ідеться), дати їй назву розповідним реченням.

Одним з варіантів роботи над текстом може бути читання ланцюжком вступної статті з коментарями вчителя. Вчитель звертає увагу на причинно-наслідкові зв'язки, пояснює нові поняття та терміни. Коментарі мають бути стислими.

Б. План до вступної статті може бути такий:

1. Київські князі - нащадки легендарного Кия.

2. Похід князя Аскольда проти Візантійської імперії та укладення вигідної угоди.

3. Запозичення християнства з Візантії та прагнення Аскольда поширити нову віру серед русичів-язичників.

4. Захоплення влади в Києві Олегом в 882 р.

5. Загадки життя та князювання Олега в Києві.

6. Легенда про смерть Олега та закріплення за ним ймення Віщий.

7. Наступники Олега на київському столі.
IV. Фізична хвилинка
2. Ознайомлення з поняттями та термінами «Візантійська імперія», «імператор». Знайомство з діяльністю княгині Ольги. Формування навичок роботи з історичним текстом та відпрацювання хронологічних умінь.

А. Опрацювавши вступну статтю, учні самостійно читають рубрику «Жива історія», присвячену княгині Ользі. Після цього п'ятикласникам можна запропонувати гру «Хто швидше та більше». Учні змагаються рядами (групами), хто більше та швидше складе запитання до тексту рубрики; чиї запитання змістовніші.

Б. Зазвичай учителі доповнюють матеріали підручника про діяльність княгині Ольги переказом літописних оповідань про помсту княгині деревлянам.

В. Робота з хронологічною задачею, яку запропоновано в підручнику. Учні креслять лінію часу (якщо не мають робочого зошита з друкованою основою, де лінія вже накреслена та передбачено місце для виконання завдання), позначають відповідні дати на лінії часу. Виконавши обчислення, учні записують відповідь.

945 р. 957 р. 2006 р.

І-------...............І…………….1...........................................І………

початок подорож

957 князювання княгині Ольги

945 княгині Ольги в Царгород

^ 12 років минуло від початку князювання Ольги до її подорожі в Царгород.

Г. Роботу над оповіданням «Царгородські дива» можна провести традиційно: інсценізувати

^ 3. Знайомство з діяльністю князя Святослава. Відпрацювання вмінь оцінювати інформацію історичних джерел.

А. Учні опрацьовують рубрику «Попрацюйте з історичними джерелами» за запитаннями підручника.

Щоб узагальнити знання, пропонуємо учням вибрати з переліку риси, властиві Святославові: почувши потрібну рису, учні «вибирають» її плесканням у долоні.

Князь Святослав був: мужній, хитрий, злий, сміливий,войовничий,розсудливий, невибагливий, відважний, любив розкіш, підступний.
^ V .Підсумки уроку

1. Опрацювання рубрики «Попрацюйте з історичною картою» почати із запитання: Чому, на вашу думку, тему сьогоднішнього уроку визначено як «Перші князі»?

^ 2. Проведення бліцтурніру. Бліцтурнір (нім. Ьіігг «блискавка», буквально «блискавичний турнір») -змагання, що проводиться за кілька хвилин.

Для розминки перед бліцтурніром запропонуйте учням вибрати з переліку слова, що логічно пов'язані між собою, та усно скласти з ними речення.

1) Вікентій Хвойка, князь Ігор, княгиня Ольга, князь Святослав.

2) княгиня Ольга, Константинополь, царський палац, цар Атей.

3) Константинополь, Царгород, Стамбул, Київ.

Бліцтурнір «Стань дослідником історичних джерел. Віднови пошкоджені речення».
VI. Домашнє завдання: § 6, завдання в зошиті.

Урок № 9
Тема. КИЇВСЬКОА ДЕРЖАВА ЗА ЧАСІВ ВОЛОДИМИРА ВЕЛИКОГО ТА ЯРОСЛАВА МУДРОГО.

^ МАНОМАХОВЕ ПОВЧАННЯ.
Мета уроку. Сформувати початкові знання та елементарні уявлення про добу розквіту Київської Русі на

прикладі діяльності князів Володимира Великого та Ярослава Мудрого. Навчати розповідати

про історичну особу, вживати слова та словосполучення ^ Софійський собор, церква, дитинець,

златник, фреска, мозаїка тощо. Удосконалювати вміння опрацьовувати історичний текст,

виокремлювати з художньо-образного тексту белетристичні деталі, моделювати ситуацію, не

передбачену сюжетом. Навчати складати план до історичних текстів та переказувати за

планом, оцінювати історичні джерела. Навчати характеризувати відомі історичні пам'ятки

доби. Розвивати здатність зіставляти історичні факти, порівнювати їх. Поглиблювати знання з

історичної топоніміки, удосконалювати елементарні вміння працювати з історичною картою та

стрічкою часу (визначати тривалість подій та віддаленість їх від сьогодення).
Обладнання: атлас, підручник, таблиці.
Тип уроку: комбінований.


Зміст уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання

Після усної перевірки виконаних вдома завдань у зошиті вчитель, щоб актуалізувати опорні знання, може запропонувати п'ятикласникам гру «Впізнай героя
III. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

А. Слово вчителя.

Сьогоднішній урок є продовженням подорожі в добу Київської Русі. Ви дізнаєтеся, чому про часи князів Володимира Святославича та його сина Ярослава говорять як про часи розквіту Київської Русі, чому князя Володимира називають Великим, а Ярослава — Мудрим.

Б. Бесіда на основі карти та ілюстрацій підручника. Обговорення проблемного питання.

Учні порівнюють територію Київської Русі часів князя Олега й часів Володимира та Ярослава. Після відповіді вчитель узагальнює:Київська Русь істотно зміцнилася за правління князів Ігоря, Ольги та Святослава. Це, однак, не означало, що кордони Київської Русі були сталими. Кожному київському володарю доводилося докладати надзвичайних зусиль для поновлення своєї влади над непокірними племінними князями.

Посівши великокнязівський стіл, Володимир Святославович заходився послідовно приєднувати до Києва нові території. За князювання Володимира Києву були підкорені велетенські території. Тож Київська Русь стала найбільшою державою тогочасної Європи, а прилучення Київської Русі до християнського світу сприяло налагодженню тісних відносин із багатьма державами.Вчитель пропонує учням розглянути ілюстрації в підручнику до параграфа й зазначає, що наприкінці уроку вони мають провести міні-екскурсію за ілюстраціями-пам'ятками доби Володимира та Ярослава, усно підготувавши коментарі до них.
IV. Вивчення нового матеріалу

А. Роботу над вступною статтею параграфа та рубрикою «Попрацюйте з історичним джерелом» можна провести у формі гри «Історичний автобус», який пройде маршрутами давнього Києва часів князів Володимира та Ярослава.

Зупинка № 1. Архітектура. (Вчитель має познайомити учнів з новим поняттям, якщо цього не було зроблено раніше. Архітектура - мистецтво проектувати та споруджувати різноманітні будівлі.)

Зупинка №2. Церковно-освітнє життя
V. Фізична хвилинка
Зупинка №3. Історичні постаті

Зупинка №4. Історичні пам'ятки
VI. Підсумки уроку

А. Підсумовуючи, вчитель просить прокоментувати метафоричну назву параграфа.

^ Чому параграф про Київську Русь доби князів Володимира та Ярослава названо «Відомою й чутою в усіх кінцях землі»?

Обговорення відповідей, якщо дозволяє час, можна провести у формі «мозкового штурму».

^ Б. Наступним кроком є робота з ілюстраціями параграфа у підручнику - проведення міні-екскурсії пам'ятками доби Володимира та Ярослава

В. Розгадай кросворд.

1. Дім Божий, святе місце, призначене для християнських богослужінь і молитов.

2. Київський князь, названий нащадками Великим.

3. Релігія, запроваджена 988 р. як державна в Київській Русі.

4. Приписи, обов'язкові до виконання всіма людьми або певною групою, потрібні для регулювання стосунків у громаді, державі.

5. Монета з золота часів Володимира Святославовича.

6. Центральна укріплена частина давньоруського міста.

7. Картина, намальована спеціальними фарбами на сирому тиньку.

8. Головна чи велика церква у місті; головна церква у монастирі.

9. Зображення, які викладали на стінах та підлозі зі шматочків різнобарвного скла.













ц







є













Р




2в




Зх

з

а

к

0

н

0

р

л




в




л

и

а

а




0

с

т







6д

и

т

и

н

є

ц

ь




и




и




и













м

я

к




и

н




7Ф




р

8с

0

б

0

Р










т




є




в

с










м

0

3

а

ї

к

а






















а








VII. Домашнє завдання: § 7, завдання в зошиті.

Урок № 10
  1   2   3   4

Схожі:

Урок №8 Тема iconУрок №11 березня 2013р. Тема. Підсумковий урок з розділу «Рукотворні системи»

Урок №8 Тема iconУрок гра: «Клуб Веселих та Кмітливих приїздить до Африки» Вчитель...

Урок №8 Тема iconУрок 63, c. 83-86. Тема уроку: Professions
Плахотник В. М., Мартинова Р. Ю., Захарова С. А. Англійська мова: Підручник для 9 класу середньої школи. К.: Освіта, 1996. Урок 63,...
Урок №8 Тема iconУрок №27 Тема. Урок повторення. Практична робота №10 «Програмування циклічних обчислень»
Задачі №1,№2,№3 виконати, використовуючи одну форму та 3 кнопки для їх виконання
Урок №8 Тема iconУрок 17. Тема. Степ І лісостеп. Рослини І тварини степів 496 Урок...
Сонячна система І розповісти, які планети входять до неї; вчити користуватися довідковою літературою; виховувати необхідність берегти...
Урок №8 Тема iconУрок 27, с. 45. Тема уроку: Famous English Writers and Poets
Плахотник В. М., Мартинова Р. Ю. Англійська мова: Підручник для 8 класу середньої школи. К: Освіта, 1997. Урок 27, с. 45
Урок №8 Тема iconУрок 1 Тема
Тема. Текст-розповідь за власними враженнями (спостереженнями) «Спогади про літо»
Урок №8 Тема iconУрок №24 ( 8 клас) Тема
Тема. Кліматичні умови та ресурси. Загальна характеристика клімату. Кліматотвірні чинники
Урок №8 Тема iconУрок 25 Тема
Тема: фрн. Географічне положення. Населення І міста. Особливості сучасного розвитку господарства країни
Урок №8 Тема iconУрок формування умінь І навичок. Урок-дослідження
Тема. Роман І. Багряного «Тигролови» – втілення думки про те, що в будь-яких обставинах кожний найперше має бути Людиною
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
nauch.com.ua
Головна сторінка