Урок з позакласного читання в 4 класі на тему : «Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Відомо-сті про байку. Езоп перший байкар світу. Байка «Двоє приятелів І ведмідь»




Скачати 101.93 Kb.
НазваУрок з позакласного читання в 4 класі на тему : «Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Відомо-сті про байку. Езоп перший байкар світу. Байка «Двоє приятелів І ведмідь»
Дата15.05.2013
Розмір101.93 Kb.
ТипУрок
Інтерактивний урок

з позакласного читання в 4 класі на тему :
«Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Відомо-сті про байку. Езоп — перший байкар світу . Байка «Двоє приятелів і ведмідь».

Вчительки

початкових класів

школи І – ІІІ ст. № 2

міста Ладижина

Червінко Оксани

Андріївни


Тема : Кожна байка чогось навчає, від чогось

застерігає. Відомості про байку.

Езоп — перший байкар світу Байка

«Двоє приятелів і ведмідь».
Мета: Актуалізувати й розширити знання дітей про байку як жанр. Підвести учнів до глибшого розуміння жанрових особливостей байки, значення термінів "байка", "мораль", "алегорія". Ознайомити учнів з історією виникнення байки. Показати роль байки у вихованні високих моральних якостей. Вчити узагальнювати морально-етичний досвід, відображений у байках. Виховувати вміння оцінювати людські вади і чесноти. Удосконалювати умін­ня структурувати текст, виділяти головну думку (мораль), читати в особах. Збагачувати мовлення прислів'ями.
Обладнання: ілюстрації та малюнки по темі , картки до гри «Добре-погано», мікрофон, завдання для інтерактивної гри «Навчаючись – вчу», вислови байкарів,анаграма, вправи «Трям», правила групової роботи , номерки дітям , завдання для груп .

^ Зміст уроку

І Хвилинка швидкого читання

( 3 рази по 30 секунд , змінюючи темп ) .

ІІ. Повідомлення теми уроку.


  1. Читання і пояснення змісту висловлювання.


З ДИ ДИ НЕ ГО

ПІЗ

МЕ ВИ ВИ МО НАЙ
Г. Сковорода

(З видимого пізнай невидиме.)

2. Бесіда

  • Як даний вислів Григорія Сковороди вписується в тему уроку "Байки"?

  • Які байки ви читали?

  • Чим вони вам сподобались?

  • Ми починаємо опрацювання творів нового розділу.

  • Чи відоме вам слово байка!

  • Які байки ви читали?

  • Чи пам'ятаєте прі­звища авторів байок?

  • На уроці ви дізнаєтеся, що .таке байка, чим байка подіб­на до творів інших жанрів і чим відрізняється, прочитаємо байку першого байкаря світу Езопа.


II. Розширення знань учнів про байку.(Метод фільтрування )

  • Байка — надзвичайно давній жанр словесної творчості.

  • Це невеликий твір (часто віршований) повчального характеру. Дійовими особами, як пра­вило, виступають тварини, рослини. Через їхні образи байкарі схвалюють чи засуджують вади чи вчинки людей.

Спочатку байка існувала лише в усній народній творчості.

- Що означають слова: "байка", "мораль", "алегорія"?
Байка невеликий прозовий або віршований твір алегоричного змісту і повчального характеру.

- Що означає слово "алегорія"?
Алегорія (грец. — інакомовлення) — відображення одного предмета через інший. Найчастіше людські характери відображаються в образах звірів, комах, рослин, речей і птахів. Вони розмовляють, сміються, дошкуляють одне одному, гніваються, як люди. Вони мають певні людські риси.
- Чому саме звірі, птахи, рослини стали дійовими особами байки?
(Через те, що саме вони, наділені людськими рисами, дали змогу людині подивитися на себе збоку, побачити свої вади, які заважають жити.)

  • З яких частин складається байка?
    (З розповіді та моралі.)

  • Що таке мораль?

(Це своєрідний висновок з розповіді, пояснення, для чого вона написана.

Найчастіше вона влучна і подібна до прислів 'я.)

  • Яка країна є батьківщиною жанру байки? (Давня Греція.)

  • Хто є засновником цього жанру? (Езоп.)

- Коли байки вперше з'явилися в Україні? (В ХІІІ столітті.)

Назвіть відомих українських байкарів. (Г. Сковорода, Л.Глібов, П.Гулак-Артемовський, Є. Гребінка, Б.Грінченко, П.Глазовий та інші.)
- ^ Чому людство відчуло потребу в байці?

(Байка породжує в людини бажання стати кращою, досконалішою, навчитися жити в злагоді з содою та світом.)

- Чим байка відрізняється від казки?

(Байки більш стислі; вони значно коротші від казок і розповідають лише про одну подію. В казках поряд із тваринами діють і люди, герої ж байок -виключно звірі, птахи, комахи, предмети.)
^ 1. Езоп та його байки.

а) Читання, слів, записаних на дошці, та обговорення їх змісту.
В Езопа вчіться, добрі люди.

Для того байка коле під ребро,

щоб виправлять людські заблуди

і похвалять красу й добро.

Федр (римський поет-байкар ,який був рабом ,але отримав волю від свого господаря)

— До чого закликає автор цих слів?

- Для чого служить байка?
б) ^ Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Езопа ( Групова робота. Інтерактивна вправа «Навчаючи-вчусь.» )

Клас ділю на 5 груп. Діти розходяться по групах відповідно до своїх номерів ,а потім повертаються в групу навчаючи інших по своєму запитанню.
Нагадую правила роботи в групах.

  1. Перед початком роботи оберіть лідера.

  2. Уважно слухайте та читайте завдання.

  3. Говоріть почергово, не перебивайте один одного.

  4. Дотримуйтесь правила піднятої руки.

  5. Працюйте так, щоб не заважати іншим.


На виконання завдання групам дається 2 хвилини.

1 група

За легендами, основоположником байки вважають Езопа, який жив, у VI ст. до н. е. Езоп був рабом і не міг говорити вільно, відверто, тому звертався до алегоричної форми, до форми байки. У той час байка існувала як вид усної творчості. Згодом близько II ст. до н. е.) байки Езопа були записані, їх використовували як навчальний посібник у риторичних школах.

- Езоп жив у Стародавній Греції, приблизно в VII—VI ст. до н.е.

За переказами, він не був греком, а чужинцем, рабом відомого рабовласника Ксанфа, який вважав себе вченим-філософом, а насправді був обмеженою людиною.
2 група

Яким постає Езоп у переказах?

Від народження він був горбатим і потворним. У нього було велике черево, а на спині горб. Зовсім, здавалось, негарний на вигляд, цей раб був надзвичайно розумним. Про його мудрість ходили легенди.
3 група

Якось господар Езопа зажадав від нього принести з базару найдорожчу річ. Раб приніс йому язик і так пояснив свій вибір: "Язик - могутня зброя, завдяки йому можна проповідувати любов, справедливість, здійснювати добрі вчинки, дарувати надію, цінувати та поважати людей, тому язик — найдорожча річ".

Коли іншого разу господар зажадав найдешевшу річ, то раб знову приніс язик і пояснив свій вибір так: "Язик може чинити зло, вбивати та зраджувати, завдавати болю, приводити до розчарування. Тому це найдешевша річ.
4 група

Пізніше Езоп здобув волю, став радником царя Крези. Зазнавши принижень, він як ніхто розумів інших принижених, повчав людей своїми байками. Зажив серед сучасників великої слави. Проте трагічно закінчилось його життя. Езопа було несправедливо звинувачено у крадіжці золотого кубка із храму Аполлона, засуджено і вбито. Він був скинутий з високої скелі у безодню.
5 група

Авторству Езопа приписують 426 прозових байок. Вони вирізняються надзвичайною простотою будови і лаконічністю. Він розповідав людям короткі байки, які навчали їх розрізняти добро і зло, замислюватися над своїми вчинками і словами. Ще за життя його назвали мудрецем. За зразком Езопових байок пізніше в різні епохи складали свої твори письменники різних народів
^ Езопівська мова-тепер цей вислів уживають для позначення мови, спов­неної натяків, замовчувань, алегорій.

Хто такий Езоп ?Скільки байок він написав ?

— Як називають повчальний висновок байки?

Чого навчали людей Езопові байки?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
^ 1. Читання тексту байки «Двоє приятелів і ведмідь» .
2. Розвиток творчої уяви . Емпатія .

Діти уявляють себе свідками події:

1) хлопчики - хлопчиком,який залишився на землі

2) дівчатка - ведмедем (деревом ).

А) Словникова робота ( оговтався, бурмило, має слушність )

  • Назвіть дійових осіб байки. Куди ішли приятелі?

  • Який у них був настрій?

  • Якими були дії приятелів, коли несподівано з'явився ведмідь?

  • Прочитайте, як другий чоловік рятувався від ведмедя.


Б) Робота в парах.( чи трійках )

— Прочитайте в особах розмову, яка відбулася між приятелями.
^ 3. Аналіз байки.

Учні визначають зачин, основну частину, кінцівку байки. Байка почина­ється і закінчується діалогом.

  • Чи з однаковою інтонацією слід читати слова приятелів в обох діало­гах?

(У першому діалозі один чоловік був упевненим, зневажливо поставився до сумнівів приятеля.

Другий, навпаки, був стривоженим, очевидно, передчу­вав щось недобре.

^ У кінцівці байки перший чоловік висловлював здивування, а другий упевненість.}

  • Які слова розкривають мораль байки? (Ніколи не ходи нікуди з при­ятелями, які в скруту кидають тебе самого і чимдуж; тікають, рятуючи власну шкуру.)


4 Гронування ( Товариш )









Товариш






І варіант

- Які риси характеру засуджуються?

(Самовпевненість, страх, нещи­рість, заздрощі.)
ІІ варіант

- А які схвалюються? (Розсудливість, швидка реакція.)


  • Які слова байки стали приказками, прислів'ями?

  • (Рятувати власну шкуру; друзі пізнаються в біді; ти ба, який розумний.)



Фізхвилинка
4. Стратегія «Мікрофон» Розповідь про свого товариша .


  1. Переказ байки.Емпатія .

(дівчатка-від імені ведмедя,

хлопчики-від імені залишеного хлопчика).

Учні мовчки перечитують текст, детально переказують.
^ 7. Поетична хвилинка ( вірші дітей)
8. Ознайомлення з іншими байками Езопа

.( Самостійне читання , а потім стислий переказ )
9. Конкурс на кращого знавця прислів’їв ( групова робота )


10. Гра «Добре» - «Погано» ( у формі дискусії )
Я вважаю...

На мою думку...

Я з вами частково згоден....

Я поважаю вашу думку,але...

Я звами не згоден...

Це не має значення...

^ 10. Вправи «Трям»

Ведмідь - ?

Друзі - 5

Товариші -8
Ведмідь - 3, 6

Друзі - ?

Товариші -0
IV. Підсумки уроку.

Абетковий суп

(Діти витягають по 1 букві і складають речення по темі нашого уроку)

— Хто такий Езоп? Що ви запам'ятали про першого байкаря?

Які при­слів'я про дружбу ви знаєте?

Які з них співзвучні з мораллю байки?
1) Завдання: «Продовжи прислів'я» (вчитель читає прислів'я, але не до кінця).

Вчитель. Не май 100 рублів, а май 100...

Діти. Друзів.

Вчитель. З ким поведешся, від того й...

2-а дитина. Наберешся.

Вчитель. Яку дружбу заведеш, таке й життя...

^ 3-я дитина. Поведеш.

Вчитель. Лихий доброго...

4-а дитина. Псує.

Вчитель. Друзі пізнаються в...

5-а дитина. Біді.
.2). Прочитати і пояснити зміст висловлювання.

Здається, байка просто бреше.

А справді — мудру правду чеше.

Л.Глібов

3). Продовжити міркування.

Байки вчать людину бачити свої недоліки, говорити про них, сміятися з них, а значить, — і виправляти їх.
4). Відповісти на запитання.

- Які думки в байках вразили вас?

— Які з думок заставили вас переоцінити свої власні вчинки?
V Домашнє завдання

.Скласти сенкан «Друзі» , творчий переказ байки (змінити кінець), біографія Езопа .

Схожі:

Урок з позакласного читання в 4 класі на тему : «Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Відомо-сті про байку. Езоп перший байкар світу. Байка «Двоє приятелів І ведмідь» iconУрок читання 4 клас. Тема: І. А. Крилов. Байка «Лебідь, Щука І Рак»
А. Крилова, з байкою Лебідь, Щука І рак». Ввести поняття «байка», проаналізувати її з точки зору повчальності. Формувати критичне...
Урок з позакласного читання в 4 класі на тему : «Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Відомо-сті про байку. Езоп перший байкар світу. Байка «Двоє приятелів І ведмідь» iconУрок з теми «Байка у світовій літературі»
Тема. Від Езопа до сучасності. (Підсумковий урок з теми «Байка у світовій літературі»)
Урок з позакласного читання в 4 класі на тему : «Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Відомо-сті про байку. Езоп перший байкар світу. Байка «Двоє приятелів І ведмідь» iconТема: Байка Л. Глібова «Л ебідь, Щука І Рак». (напам’ять)
...
Урок з позакласного читання в 4 класі на тему : «Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Відомо-сті про байку. Езоп перший байкар світу. Байка «Двоє приятелів І ведмідь» iconКожен з нас до чогось прагне у своєму житті, чогось бажає, І якби...
Успіх у житті значною мірою залежить від того, як ми вміємо тримати себе з людьми, як ми себе з ними поводимо
Урок з позакласного читання в 4 класі на тему : «Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Відомо-сті про байку. Езоп перший байкар світу. Байка «Двоє приятелів І ведмідь» iconНа уроки позакласного читання
Календарно-тематичне планування уроків світової літератури у 10 класі ( рівень стандарту, 1 год на тиждень)
Урок з позакласного читання в 4 класі на тему : «Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Відомо-сті про байку. Езоп перший байкар світу. Байка «Двоє приятелів І ведмідь» iconНа уроки позакласного читання
Календарно-тематичне планування уроків світової літератури у 10 класі ( рівень стандарту, 1 год на тиждень)
Урок з позакласного читання в 4 класі на тему : «Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Відомо-сті про байку. Езоп перший байкар світу. Байка «Двоє приятелів І ведмідь» iconТуристичній комплекс «Байка» с. Город Шконделюк Василь Васильович 23633, 23658

Урок з позакласного читання в 4 класі на тему : «Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Відомо-сті про байку. Езоп перший байкар світу. Байка «Двоє приятелів І ведмідь» iconРеферат на тему: “Історія та розвиток комп’ютерної техніки та обчислювальних машин”
Вони розширили її фізичні здібності І збільшили свободу в просторі І часі. А тепер, коли ми навчилися збільшувати силу руху, швидкість...
Урок з позакласного читання в 4 класі на тему : «Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Відомо-сті про байку. Езоп перший байкар світу. Байка «Двоє приятелів І ведмідь» iconУрок позакласного читання
Мета: заохочувати учнів читати І самостійно осмислювати дитячу поезію М. Стельмаха, виробляти навички виразного читання поетичних...
Урок з позакласного читання в 4 класі на тему : «Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Відомо-сті про байку. Езоп перший байкар світу. Байка «Двоє приятелів І ведмідь» iconВсеукраїнський студентський архів
Байка один з видів літературного жанру, який вивчається за програмою. Алегорія. Мораль
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
nauch.com.ua
Головна сторінка