Лінійні алгоритми Алгоритми, в яких команди виконуються послідовно одна за іншою, в порядку їх запису, називаються лінійними




Скачати 101.41 Kb.
НазваЛінійні алгоритми Алгоритми, в яких команди виконуються послідовно одна за іншою, в порядку їх запису, називаються лінійними
Дата04.06.2013
Розмір101.41 Kb.
ТипДокументы

Заняття1.2 PascalABC

Лінійні алгоритми

Алгоритми, в яких команди виконуються послідовно одна за іншою, в порядку їх запису, називаються лінійними.


Перша програма



План


• завантаження АВС Паскаля;
• коротке знайомство з інтегрованим середовищем;
 • перша програма - знаходження добутку двох цілих чисел;
• компіляція програми;
• збереження програми;
• запуск програми;
• розбір програми;
• експерименти з програмою;
• тест: Перша програма
• Завдання для самостійного розв’язку
• Матеріал для читання:

1. З історії
2. Деякі команди редактора
3. Дані
4. Оператори введення і виведення
Завантаження АВС Паскаля
Завантажте АВС Паскаль за допомогою ярлика на робочому столі або з головного меню ПУСК.

Коротке знайомство з інтегрованим середовищем
  Після завантаження системи екран розділений на три частини:
1. службову область;
2. вікно введення алгоритму програми - робоче вікно;
3. вікно введення даних і виведення результатів програми.


 

   Перехід з основного вікна в головне меню і назад здійснюється за допомогою клавіші .
  ^ Перша програма
У робочому вікні редактора інтегрованого середовища наберемо текст першої програми.
Program Myl_l;
Var a, b, rez: Integer;
Begin
   WriteLn ('Введіть два числа через пробіл');
   ReadLn (a, b);
   rez: = a * b;
   WriteLn ('Їх добуток дорівнює', rez);
   WriteLn ('Натисніть ');
   ReadLn
End.
Підказка: можна виділити текст програми мишкою, натиснути праву кнопку миші і вибрати Копіювати. Потім у системі Pascal ABC вибрати команди Правка / Вставити.
 

В результаті ви отримаєте текст програми в робочому вікні.


 

^ Короткий розбір прикладу. Структура програми



Program

Програма

Myl_l

Ім'я програми

Var

Розділ опису змінних

a, b, rez

Імена змінних

Integer

Цілий тип даних

Begin

Команда початку програми

WriteLn

Оператор виводу (писати)

('Введіть два числа через пробіл')

Текст в одинарних лапках друкується без змін на екрані

ReadLn (a, b)

Оператор вводу (читати дані)

;

Знак "крапка з комою" ставиться в кінці кожного закінченого дії чи опису

rez: = a * b

Оператор обчислює добуток a і b і присвоює результат змінної rez

WriteLn ('Їх добуток дорівнює ', rez)

Друкуватиметься текст в лапках і цифра - значення змінної rez

WriteLn ('Натисніть ');

ReadLn

Друкуватиметься текст, а оператор ReadLn без змінних буде очікувати натискання клавіші

End

Команда завершення програми

.

Крапка обов'язково ставиться в кінці програми


   Програма починається з заголовка, який має наступний вигляд:
                           Program <ім'я програми>;
   За заголовком йде розділ описів, в якому повинні бути описані всі ідентифікатори (константи, змінні, типи, процедури, функції, мітки), які використовуються в програмі. Після розділу описів йде розділ операторів, який починається зі службового слова Begin і закінчується службовим словом End. У цьому розділі задаються дії над об'єктами програми, введеними в розділі описів. Оператори, за допомогою яких ці дії проводяться, розділяються крапкою з комою. Після останнього слова End ставиться крапка.
   Ім'я нашої програми Му1_1 (зауважимо, що в імені програми не повинно бути пробілів, воно повинно починатися не з цифри, складатися тільки з латинських букв, цифр та символу "_"). З розділів описів в нашій програмі є лише один - розділ опису змінних. Він починається зі службового слова Var, після якого йде послідовність оголошень змінних, розділених крапкою з комою. В кожному оголошенні перераховуються через кому імена змінних (ідентифікатори) одного типу, після кожного списку імен змінних ставиться двокрапка і вказується тип змінних списку. У нашому прикладі описані три змінні: всі вони (a, b і rez) мають цілий тип (integer), тобто значеннями змінних цього типу є цілі числа.
  Поняття змінної - центральне в будь-якій мові програмування. ^ Змінна (величина, яка змінюється в процесі роботи програми) характеризується ім'ям, типом і значенням. Використання в виразах неініціалізованих змінних (тобто змінних, значення яких не були присвоєні явно) часто є причиною помилок.
   Після розділу описів розташований розділ операторів, що починається зі службового слова Begin, після якого записуються оператори мови. Перший оператор в нашій програмі - це WriteLn ('Введіть два числа через пробіл') - записати (вивести) на екран текст, укладений між апострофами, Ln за словом Write означає, що після виведення слід перевести курсор на наступний рядок.

Наступний оператор - ReadLn (а, b) - читати дані з клавіатури. В даному випадку необхідно ввести два цілих числа через пропуск. Змінній а присвоюється значення, рівне першому введеному числу, а змінній b - значення, рівне другому введеному числу. Наприклад, при введенні чисел 12 і 45 а = 12, а b = 45. В кінці цього оператора Ln має той же зміст.

Після цих двох операторів стоїть оператор присвоювання: rez: = a * b; (: = - це знак оператора присвоювання в мові Паскаль).

 Значення виразу з правої частини оператора присвоювання замінює поточне значення змінної з лівої частини. Тип значення виразу повинен співпадати з типом змінної.

При виконанні оператора присвоювання змінна rez отримає значення, рівне добутку значення змінної a на значення змінної b. Так як в результаті множення двох цілих чисел виходить ціле число, то змінна rez має тип Integer (значеннями якого можуть бути лише цілі числа).

Наступний оператор - це знову оператор виводу WriteLn ('Їх добуток дорівнює', rez), він виведе на екран текст між апострофами, а за ним - значення змінної rez. Потім наступний оператор WriteLn виведе на екран повідомлення: "Натисніть ", - а оператор ReadLn чекатиме цього натискання у вікні виконання. Розділ операторів завершується службовим словом End, після якого ставиться крапка. Оператори відокремлюються один від одного крапкою з комою.

^ Компіляція програми

Компілятор - спеціальна програма, за допомогою якої вихідний текст програми перекладається в виконуваний двійковий файл програми.

Компіляція - процес отримання виконуваного двійкового файлу з вихідного тексту програми, написаного на мові програмування. Компіляція в Pascal-і відбувається автоматично.
 

^ Запуск програми

Для того, щоб запустити програму, в головному меню вибираємо пункт Програма/ Виконати або натискаємо значок . На екрані в нижній частині вікна з'являється повідомлення:

  Введіть Два цілих числа через пробіл
Курсор знаходиться в наступному рядку. Вводимо два цілих числа через пропуск і натискаємо , після цього з'являється повідомлення:
  Їх добуток дорівнює ...
  натисніть
  Замість точок буде виведено значення змінної rez, тобто число, рівне добутку першого введення числа на друге. Це повідомлення залишиться на екрані до тих пір, поки не буде натиснута клавіша .


^ Збереження програми
  Для того, щоб зберегти програму, необхідно:
   • вийти в головне меню і вибрати режим Файл;
   • у вертикальному меню вибрати пункт Зберегти як ...;
   • у вікні вибрати папку ^ Гурток Бондар, потім вибрати свою папку (наприклад, Ivanov), ввести ім'я файлу (наприклад, prim1_1) і натиснути клавішу <Зберегти>.
  
  Примітки.
  1. В іменах файлів можна вживати такі символи: *, =, +, [,], \, |,:,., <,>, /,?, Символ пробілу і букви російського алфавіту.
  2. Для швидкого збереження файлу можна скористатися командами Зберегти або Зберегти все меню Файл.
Вихід із системи програмування Pascal ABC
  Для того щоб закінчити роботу, необхідно:
  • вийти в головне меню і вибрати пункт Файл;
  • у вертикальному меню вибрати пункт Вихід;
• або натиснути на кнопку в правому кутку рядка заголовка.
Експерименти з програмою
       1. Введіть у якості вихідних даних досить великі числа, наприклад, 4567 і 789. Переконайтеся, що у вас виходить неправдоподібний результат – від’ємне число (-117). Знайдіть експериментальним шляхом той інтервал значень змінних а і b, коли результат множення правильний.
       2. Замість числа введіть будь-який символ. Переконайтеся, що комп'ютер видає повідомлення про помилку.


 

      3. Додайте зайвий знак апострофа в операторі WriteLn. Переконайтеся, що програма не проходить компіляцію, а система повідомляє про помилку.
       4. Змініть оператор rez: = a * b на rez: = a * (a + b). Виконайте алгоритм. Зробіть висновок.


   Перевірка знань Тест: Перша програма
  Завдання для самостійного розв’язку:
      1. Змініть програму таким чином, щоб в ній знаходилася сума двох чисел.
      2. Змініть програму таким чином, щоб в ній знаходилася сума чотирьох чисел.
       3. Напишіть програму для обчислення виразу:
(а + (d - 12) * 3) * (с - 5 * k), значення змінних а, d, с і k вводяться з клавіатури.

Матеріал для читання

1. З історії

Мова програмування Паскаль була розроблена Н. Віртом в 1968-1970 роках і отримала широке розповсюдження завдяки наочності програм і легкості при вивченні. Вона послужила основою для розробки інших мов програмування (наприклад, Ада, Модула - 2).

Турбо Паскаль з'явився на ринку програмних продуктів в 1983 році і зробив справжню революцію в програмуванні та навчанні інформатиці. До цих пір перевага віддавалася Бейсіку - простому, дешевому і масовому. Паскаль же був апаратно - залежним, дорогим і складним у зверненні. З появою Турбо Паскаля становище змінилося. Зручність Турбо Паскаля у тому, що він надає інтегроване середовище - редактор, компілятор і середовище виконання програми.

Перша версія Турбо Паскаля використовувалася не дуже довго - вона з'явилася в 1983 році, а вже в 1984 році її замінила друга версія, яка отримала широке поширення. До осені 1985 року з'являється третя версія, більш зручна в роботі.

Четверта версія (1988 рік) представила Турбо Паскаль в новому вигляді (зокрема, компілятор став вбудованим). Восени цього ж року розроблена п'ята версія, в якій з'явився вбудований налагоджувач. А в 1989 році з'явилася версія 5.5, що дозволила перейти до об'єктно - орієнтованого програмування.

Шоста версія вже забезпечувала багатовіконний і багатофайловий режими роботи, використання миші, застосування об'єктно-орієнтованого програмування, володіла вбудованим асемблером і мала інші можливості.

У 1992 році фірма Borland International випустила два пакети програмування мовою Паскаль - Borland Pascal 7.0 і Turbo Pascal 7.0.

Пакет Turbo Pascal 7.0 використовує новітні досягнення в програмуванні. Мова цієї версії володіє широкими можливостями, має велику бібліотеку модулів. Середовище програмування дозволяє створювати тексти програм, компілювати їх, знаходити і виправляти помилки, компонувати програми з окремих частин, використовувати модулі, налагоджувати і виконувати налагоджену програму.


^ 2. Деякі команди редактора
- Переміщення курсора в початок поточного рядка;
- Переміщення курсора в кінець поточного рядка;

- переміщення курсора на сторінку вверх;

- переміщення курсора на сторінку вниз;
+ - Переміщення курсора в лівий верхній кут.
                 Команди вставки та видалення тексту
+ - Вставка порожньої сторінки для введення програми;
+ - Видалення рядка, в якому знаходиться курсор.
 

3. Дані

Дані - загальне поняття всього того, з чим працює комп'ютер. В апаратурі всі дані представляються як послідовності двійкових цифр. У мовах високого рівня, а до них відноситься Турбо Паскаль, абстрагуються від деталей представлення даних в пам'яті комп'ютера. Будь-який тип даних визначає множину значень, які може приймати величина цього типу, і ті операції, які можна застосовувати до величин цього типу.

У Турбо Паскалі використовуються п'ять типів даних: прості, рядкові, складені, посилальні і процедурні. До простих типів даних відносяться: цілий, дійсний, логічний, символьний, перерахований і обмежений (два останніх визначаються користувачем). На простих типах даних, крім дійсного, визначено відношення порядку. Що це таке? Всі безліч значень типу розглядаються як впорядкована множина, і кожне значення пов'язане з деяким цілим числом, яке є його порядковим номером. У будь-якому порядковому типі для кожного значення, крім першого, існує попереднє значення, і для кожного значення, за винятком останнього, існує наступне значення. Визначено такі стандартні функції для роботи з порядковими типами:
       • Ord - повертає порядковий номер значення будь-якого порядкового типу;
       • Pred - повертає попереднє значення для заданого значення порядкового типу ?: що повертає Pred, якщо задане значення перше?
       • Succ - повертає наступне значення для заданого значення порядкового типу ?: що повертає Succ, якщо задане значення є останнім?

У Турбо Паскалі є можливість конструювати (створювати) свої типи даних з наявних типів, причому досить складні. Отже, абстрагування і конструювання суть концепції типу даних.

^ 4. Оператори введення і виведення

Будь-яка програма взаємодіє з навколишнім середовищем за допомогою операторів введення-виведення. Якщо трактувати термін "програма" дуже вільно, то можна вважати, що програма щось звідкись бере, щось робить з введеними даними і потім виводить кудись отримані результати. У Турбо Паскалі зв'язок програми із зовнішніми пристроями здійснюється через файли. У простому випадку ці файли пов'язані з клавіатурою (для введення даних) і з екраном дисплея (для висновку).

Для введення з клавіатури використовується оператор Read (або ReadLn).
  Виклик: Read (r1, r2, ..., rn).
  Параметри r1, r2, ..., rn мають тип Integer, Real, Char або String.
  Дія: якщо ri має тип
  • Integer або Real, то зчитується одне число і значення його присвоюється змінній ri. При цьому знаки пропусків і перекладу рядка перед числом ігноруються;
  • Char, то зчитується один символ і присвоюється змінної ri;
  • String, то зчитується максимум q символів при довжині строкової змінної ri, рівної q.

Оператор ReadLn діє так само, як і Read. Відмінність в тому, що після введення здійснюється перехід на початок наступного рядка.
  Виведення на екран здійснюється за допомогою операторів Write (або WriteLn).
  Виклик: Write (r1, r2, ..., rn).
  Параметри: r1, r2, ..., rn мають тип Integer, Real, Boolean, Char або String.
  Дія: на екран виводиться значення ri, в стандартному форматі.
  Робота WriteLn відрізняється тим, що після виведення здійснюється перехід на початок наступного рядка.


Схожі:

Лінійні алгоритми Алгоритми, в яких команди виконуються послідовно одна за іншою, в порядку їх запису, називаються лінійними icon“Програмування розгалужених та циклічних процесів на мові
Оператори зміни послідовності обчислень Команди програми виконуються послідовно в порядку їх запису
Лінійні алгоритми Алгоритми, в яких команди виконуються послідовно одна за іншою, в порядку їх запису, називаються лінійними iconУрок 20 Тема: Алгоритми
Розширити й поглибити поняття “алгоритм”. Сформувати поняття “виконавець алгоритму”. Учити складати алгоритми
Лінійні алгоритми Алгоритми, в яких команди виконуються послідовно одна за іншою, в порядку їх запису, називаються лінійними iconТема: Швидкі алгоритми сортування. Сортування Хоара
Мета: Закріпити поняття складності алгоритма. Сформувати вміння застосовувати швидкі алгоритми сортування
Лінійні алгоритми Алгоритми, в яких команди виконуються послідовно одна за іншою, в порядку їх запису, називаються лінійними iconЗ дисципліни «Системне програмування»
У центральному процесорі команди умовних переходів виконуються відповідно до значень окремих бітів регістра прапорців процесора....
Лінійні алгоритми Алгоритми, в яких команди виконуються послідовно одна за іншою, в порядку їх запису, називаються лінійними iconЖадібні алгоритми на графах
Жадібний алгоритм метод оптимізації задач, заснований на тому, що процес ухвалення рішення можна розбити на елементарні кроки, на...
Лінійні алгоритми Алгоритми, в яких команди виконуються послідовно одна за іншою, в порядку їх запису, називаються лінійними iconОсновні алгоритми сортування масивів
На і-му кроці значення і-го елемента масиву тимчасово запам'ятовується в змінній
Лінійні алгоритми Алгоритми, в яких команди виконуються послідовно одна за іншою, в порядку їх запису, називаються лінійними iconЛабораторна робота №6 Генетичні алгоритми
Мета: отримати навички розв’язання практичних задач за допомогою генетичних алгоритмів
Лінійні алгоритми Алгоритми, в яких команди виконуються послідовно одна за іншою, в порядку їх запису, називаються лінійними iconЛекція 3 амо 13. 10. 2008
Абстрактні алгоритми лише називають правило безпосереднього перероблення, але не описують, як реалізується обчислювальний процес
Лінійні алгоритми Алгоритми, в яких команди виконуються послідовно одна за іншою, в порядку їх запису, називаються лінійними iconТема: Графи. Алгоритми обхода графів
Ахо А., Хопкрофт Дж., Ульман Дж. Построение и анализ вычислительных алгоритмов.– М.: Мир, 1979.– 536 с
Лінійні алгоритми Алгоритми, в яких команди виконуються послідовно одна за іншою, в порядку їх запису, називаються лінійними iconАлгоритми І програми з розгалуженнями. План. Оператор безумовного...
Література: Я. М. Глинський. Інформатика. Алгоритмізація І програмування. Книжка с. 67-85
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
nauch.com.ua
Головна сторінка