" 290 років з дня народження Григорія Сковороди. Огляд життя І діяльності "




Скачати 106.85 Kb.
Назва" 290 років з дня народження Григорія Сковороди. Огляд життя І діяльності "
Сторінка1/2
Дата03.08.2013
Розмір106.85 Kb.
ТипДокументы
nauch.com.ua > Право > Документы
  1   2
Виховна година на тему "290 років з дня народження Григорія Сковороди. Огляд життя і діяльності"

Красноперекопський НВК

"школа-гімназія" №3

м. Красноперекопськ. 2012 р.

Сковорода Григорій Савич
scovoroda.jpg (250×326)


Григо́рій Са́вич Сковорода́ (* 22 листопада (3 грудня1722ЧорнухиЛубенський полк — † 29 жовтня (9 листопада1794ІванівкаХарківщина) — український просвітитель-гуманіст,філософпоетпедагог.

Освіту здобув у Києво-Могилянській академії. Переслідуваний світськими та духовними властями, з 1770-х років вів життя мандрівного філософа. У філософських діалогах і трактатахбіблейська проблематика переплітається з ідеями платонізму та стоїцизму. Зміст людського існування — подвиг самопізнання.

Життя філософа

Григорій Сковорода народився в сотенному містечку Чорнухи Лубенського полку, що нині на Полтавщині, у небагатій козацькій родині. Після здобуття початкової освіти в сільській школі, з 1734 року (Григорію 12) навчався у Києво-Могилянській академії. Його навчання в Академії, з перервами, тривало до 1753-го. Її бібліотека стала для нього джерелом знань. У навчанні був перший, і всі найкращі похвали належали йому. Протягом навчання в Академії вивчив латинськугрецькуцерковнослов'янську, польську, німецьку й інші мови, ознайомився з творами багатьох філософів та письменників, від античних до йому сучасних. У 1741 році Григорія забрали до Петербурга для співу в придворній капелі, звідки він повернувся у 1744-му. Згодом, в17451750 роках, Сковорода їде до Європи: спершу до Угорщини в складі царської місії під проводом Ф. Вишневського, далі — до Словаччини (Братислава) й Австрії (Відень). Перебування Сковороди в Італії, Німеччині й Польщі не підтверджено документами[1]. Після мандрівки він повернувся в Україну, працював професором у Переяславі, в Харкові, приватно перекладавПлутарха, писав свої твори. Саме в цей час мислитель зустрічає одного з найвідданіших учнів, Михайла Ковалинського, який після смерті вчителя написав його біографію, докладну, ґрунтовну, на яку посилалися й посилаються всі дослідники творчості великого мудреця. Саме в листах до нього Григорій Савич висловлював найважливіші ідеї, що згодом ставали основою філософських трактатів. Про стиль його життя з харківського періоду його перший біограф пише: «Уставав дуже рано, їв раз на день, без м'яса і риби, був завжди веселий, сильний, рухливий, з усього задоволений, до всіх добрий, усім готовий послужити. Поважав і любив добрих людей без різниці їх стану, навідувався до хворих, розважав сумних, ділився останнім з тим, хто нічого не мав». («Житіє Сковороди»).

Під кінець 70-х років XVIII ст., після різних конфліктів з владою, Григорій Сковорода обрав зовсім новий і незнаний до того стиль життя, а саме — мандрівку. І ця мандрівка тривала до самої смерті, майже тридцять років. Була вона повна пригод, оповита переказами й легендами. У ній ніколи не розлучався філософ із Біблією, сопілкою або флейтою і своїми писаннями. Слава про нього йшла всюди, і кожний, чи то пан, чи селянин хотів його побачити й почути. Тож аудиторія його була дуже численна і різнорідна, і всі розуміли його — речника великої правди.

Слава про Сковороду йшла так далеко, що про нього довідалась і цариця Катерина II, і забажала його побачити. Через свого поручника Потьомкіна вона послала Сковороді запрошення переселитись з України в Петербург. Посланець цариці застав Сковороду на краю дороги, де він відпочивав і грав на флейті, а недалеко нього паслась вівця того господаря, в якого філософ затримався.

Посланець передав йому запрошення цариці, але Сковорода, просто й спокійно дивлячись в очі посланцеві, заявив: «Скажіть цариці, що я не покину України — мені дудка й вівця дорожчі царського вінця».

Приятель і життєписець Сковороди Ковалинський теж засвідчував:

«

Коли писав Сковорода для свого краю, то і вживав деколи української мови та правопису, вживаного в українському виговорі. Він любив завжди свою природжену мову. Дуже любив свій рідний край, свою любу Україну й коли відлучався за її межі, обов’язково прагнув скоріше туди повернутися і бажав там померти. Він висловлює це в багатьох місцях своїх творів. «Всяк должен узнать свой народ і в народі себе».

 »

Смерть

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/grigoriskovoroda_filosof_sculptura.jpg/220px-grigoriskovoroda_filosof_sculptura.jpg

http://bits.wikimedia.org/static-1.20wmf12/skins/common/images/magnify-clip.png

Пам'ятник Г. Сковороді в Харкові

Помер 9 листопада 1794 року в селі Пан-Іванівка (зараз Сковородинівка) Золочевського району Харківської області.

Про смерть Сковороди записав Срезневський таке:

…Був прегарний день. До дідича з'їхалось багато сусідів погуляти й повеселитись. Мали також на цілі послухати Сковороди… За обідом був Сковорода незвичайно веселий і говіркий, навіть жартував, оповідав про своє минуле, про свої мандрівки, досвіди. Зачаровані його красномовством повставали всі від обіду, Сковорода щез.. Він пішов у садок. Довго ходив він по перехресних стежках, зривав овочі й роздавав їх хлопчикам, що працювали в садку. Над вечір пішов сам господар шукати Сковороду й застав його під гіллястою липою. Вже заходило сонце: останні його проміння пробивалися крізь гущу листя. З рискалем у руці копав Сковорода яму — вузьку, довгу яму. — «Що це, друже Григорію, чим то ти зайнятий?» — спитав господар, підійшовши до старого. «Пора, друже, закінчити мандрівку!» — відповів Сковорода — «і так усе волосся і злетіло з бідної голови від мордування, пора непокоїтися!» «І, брате, дурниця! Досить жартувати, ходімо!» — «Іду! Але я прохатиму тебе попереду, мій добродію, хай тут буде моя остання могила». І пішли в хату. Сковорода недовго в ній лишився. Він пішов у свою кімнатку, перемінив білизну, помолився Богу і, підложивши під голову свої писані праці і сіру свитку, ліг, зложивши навхрест руки. Довго чекали на нього з вечерею. Сковорода не з'явився. Другого дня вранці до чаю теж, до обіду так само. Це здивувало господаря. Він насмілився увійти до Сковороди, щоб розбудити його; одначе Сковорода лежав уже холодний закостенілий.

Це було 9-ого листопада 1794 року. На хресті над його могилою, на прохання самого Сковороди, написано: «Світ ловив мене, та не впіймав…».

Його могила знаходиться зараз у селі Сковородинівка (ран. Пан-Іванівка, колишня садиба Андрея Ковалівського). До нього можна потрапити, з'їхавши з дороги Харків-Суми біля селища Максимівка (60 км від Харкова). Далі треба їхати 18 км до села Сковородинівка.

Творча спадщина

^ Ставлення до релігії

Твори Сковороди за життя друкувались сотнями екземплярів, бо тодішня цензура знайшла їх «противними Святому Писанію і образливими для монашества». Вихований у дусі філософічно-релігійного навчання, Сковорода повставав проти мертвої церковної схоластики та духового гноблення московського православ’я, спираючись у своїй філософії на Біблію. Сковорода повчав, що царство людини знаходиться всередині неї і

«

Щоб пізнати Бога, треба пізнати самого себе. Поки чоловік не знає Бога в самім собі, годі шукати Його в світі.

 »




«

Вірити в Бога не значить — вірити в Його існування, а значить — віддатися Йому та жити за Його законом.

 »




«

Святість життя полягає в робленні добра людям».

 »

Офіційна московська релігія ділила людство на більш благословенних Богом і менш благословенних, а навіть і таких, що перебувають ніби під прокляттям, себто кріпаків. А Сковорода вчив, що «всяка праця благословенна Богом», а розподіл місць коло Бога називав непростимим гріхом. Московське православ’я і взагалі все московське духовенство було нетерпимим до всього чужого як єретичного, «неправославного». Сковорода навчав, що найбільше й фактично єдине завдання філософії — шукати правду і прагнути до неї. Але в умовах людського життя ця ціль недосяжна, і щастя людини полягає саме в тому, що вона все мусить шукати правди. До цієї мети можна йти різними шляхами, і тому нетерпимість до тих, хто інакше думає, не знаходить виправдання. Так само й релігійна нетерпимість не знаходить виправдання, бо вічна правда проявляється на цьому світі в різних формах. Будучи у ставленні до себе самого цілковито безкомпромісним і осягнувши внаслідок цього повну гармонію між своєю наукою та своїм життям, Сковорода був надзвичайно лагідний і оглядний у ставленні до інших.

  1   2

Схожі:

\" 290 років з дня народження Григорія Сковороди. Огляд життя І діяльності \" iconКонкурсу на кращий твір за творчістю Г. С. Сковороди на тему «З видимого пізнавай невидиме»
З видимого пізнавай невидиме» проводиться з метою залучення школярів до вивчення творчості та життєвого шляху видатного українського...
\" 290 років з дня народження Григорія Сковороди. Огляд життя І діяльності \" icon«Віднайти людину в людині», присвячений 290-річчю з Дня народження...
До участі в Проекті запрошуються учні загальноосвітніх навчальних закладів, члени дитячих І молодіжних громадських організацій та...
\" 290 років з дня народження Григорія Сковороди. Огляд життя І діяльності \" iconГригорія Сковороди "А мій жребій з голяками…"
Пам‘ять про поета-філософа Григорія Сковороду вшановують в Україні та в усьому світі
\" 290 років з дня народження Григорія Сковороди. Огляд життя І діяльності \" iconЖиття І творчість
Григорія Саввича Сковороди в селі Чорнухи Лубянської округи Київського намісництва
\" 290 років з дня народження Григорія Сковороди. Огляд життя І діяльності \" iconУрок мужності присвячений 100-річчю з дня народження двічі Героя...
Мета: відзначити 100 ювілей з дня народження Двічі Героя Радянського Союзу Г. П. Кравченка
\" 290 років з дня народження Григорія Сковороди. Огляд життя І діяльності \" iconУрок мужності присвячений 100-річчю з дня народження двічі Героя...
Мета: відзначити 100 ювілей з дня народження Двічі Героя Радянського Союзу Г. П. Кравченка
\" 290 років з дня народження Григорія Сковороди. Огляд життя І діяльності \" iconРеферат на тему: “Філософія Г. С. Сковороди”
Григорія Савича Сковороди (1722 1794) займає дуже високий рейтинг серед імен знаменитих філософів. На думку автора даної наукової...
\" 290 років з дня народження Григорія Сковороди. Огляд життя І діяльності \" iconТема: «Філософські погляди Г. С. Сковороди» Зміст
Григорія Савича Сковороди (1722 1794) займає дуже високий рейтинг серед імен знаменитих філософів. На думку автора даної наукової...
\" 290 років з дня народження Григорія Сковороди. Огляд життя І діяльності \" iconУрок мужності, присвячений 100-річчю з дня народження двічі Героя...
Леніна, 17, с. Голубівка Новомосковського району, Дніпропетровської області, 51230
\" 290 років з дня народження Григорія Сковороди. Огляд життя І діяльності \" icon75 років від дня народження українського прозаїка Віктора Івановича Кави

Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
nauch.com.ua
Головна сторінка