Сухомлинський




Скачати 101.58 Kb.
НазваСухомлинський
Дата07.10.2013
Розмір101.58 Kb.
ТипДокументы
nauch.com.ua > Психология > Документы
ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ - ПЕДАГОГ НА ВСІ ЧАСИ
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ З МОЛОДИМИ ПЕДАГОГАМИ
Мета:

• залучати молодих спеціалістів до вивчення педагогічної спадщини В. Сухомлинського;

• формувати вміння молодих педагогів аналізувати праці великого педагога, бачити раціональне зерно в кожному прочитаному та переосмисленому творі, робити педагогічні висновки;

• спонукати молодих учителів до впровадження у свою педагогічну діяльність провідних ідей В. Сухомлинського щодо навчання та виховання дітей, які не втрачають своєї актуальності й сьогодні.

^ Хід заняття

Я ніколи в житті не належав собі.

В. Сухомлинський

І. Актуалізація опорних знань педагогів

Цей рік знаменний для педагогічних колективів нашої держави визначною ювілейною датою - 90-ю річницею від дня народження одного з найвідоміших вітчизня-• них педагогів, психолога, дослідника і публіциста, громадського діяча, праця якого набула світового значення - Василя Олександровича Сухомлинського. Його ідеї, науково-методичні розробки, практичний досвід нині втілюються в освітньо-виховних системах європейських країн, Японії, Америки. «Я ніколи в житті не належав собі», - казав педагог. Адже все своє життя він присвятив педагогічній діяльності, школі, дітям. Його педагогічний доробок налічує понад 40 книг, 600 статей, 1 200 мініатюр-казок, притч, новел для дітей; його твори перевидавали величезними тиражами, а книжка «Серце віддаю дітям» вийшла друком тридцятьма мовами світу. Сучасна педагогіка розглядає і його самого, і його педагогічну спадщину в розвитку, в контексті сучасної дійсності.

Мета нашого сьогоднішнього заняття - ще раз долучитися до життєдайної спадщини великого педагога, розглянути нові грані його педагогічного таланту. Готуючись до нього, ви, сподіваюся, перечитали рекомендовані вам книги В. Сухомлинського «Серце віддаю дітям», «Народження громадянина» та «Листи до сина», кожна з яких є окремим, самостійним, завершеним твором, а разом вони утворюють своєрідну трилогію.

^ П. Розминка

1.З якого твору В. Сухомлинського взято ці висловлювання?

• «Вже з перших тижнів директорської роботи факти переконували мене в тому, що переді мною залишиться назавжди закритим шлях до серця дитини, якщо я не буду мати з нею спільних інтересів, захоплень і бажань». («Серце віддаю дітям».)

• «Кожен ваш вчинок, діти, кожне ваше бажання відображується на людях. Знайте, що існує межа між тим, що вам хочеться, і тим, що можна. Ваші бажання - це радість або сльози ваших близьких. Перевіряйте свої вчинки свідомістю: чи не завдаєте ви людям прикрощів своїми вчинками». («Народження громадянина».)

• «Інженером можна стати за 5 років, а вчитись на людину потрібно все життя. Виховуй в собі людську душу. Обнімаю і цілую тебе. Бажаю міцного здоров'я і бадьорого духу». («Листи до сина».)

Ш. Вправи для зростання педагогічної компетентності молодих спеціалістів Вправа 1. «Займи позицію»

Перечитуючи зазначені твори В. Сухомлинського, кожен із вас, шановні вчителі, безперечно, мав свою точку зору на висвітлені педагогічні проблеми та шляхи їх подолання, їхню актуальність на сучасному етапі організації навчально-виховного процесу. Зараз у вас є можливість означити, у чому ви вбачаєте глибокий внутрішній зв'язок творів, які ввійшли до трилогії, висловитись, обґрунтувати свою позицію або назвати свої аргументи.

(Молоді спеціалісти висловлюють свої позиції.)
Підсумок

Усі твори, що ввійшли до трилогії, мали щасливу долю: їх одразу оцінили як видатні явища педагогічної думки. Книжка «Серце віддаю дітям» була першою в галузі педагогічної науки, відзначена Державною премією УРСР (1974 p.), а дилогія «Серце віддаю дітям» та «Народження громадянина» отримала в 1973 р. першу премію Педагогічного товариства УРСР.

Вправа 2. «Колективна робота над заповненням кросворду «В. Сухомлинський - педагог на всі роки»

1. Місяць народження і смерті В. Сухомлинського. (Вересень.)

2. В. Сухомлинський зазначав, що повторення - в народі називають матір'ю навчання, але воно не повинно стати ... (мачухою).

3. Піднесення сил і здібностей людини в процесі мислення та творчості В. Сухомлинський називав ... (натхненням).

4. Назва повісті Івана Цюпи, присвяченої педагогічній діяльності В. Сухомлинського. («Добротворець».)

5. Видатний педагог, якого В. Сухомлинський вважав своїм учителем. (Макаренко.)

6. Назва села, в якому народився В. Сухомлинський. (Василівка.)

7. Назва селища, в якому В. Сухомлинський пропрацював директором школи 22 роки. (Павлиш.)

8. Що називав В. Сухомлинський матір'ю усвідомлення та запам'ятовування знань? (Спостереження.)

9. Почуття, яке В. Сухомлинський вважав одним із найбільш значущих, яке робить людину людиною. (Совість.)

10. На думку В. Сухомлинського, розум дитини знаходиться на кінчиках . (пальців).

11. Літературний жанр, який, за визначенням В. Сухомлинського, є свіжим вітром, що роздмухує вогник дитячої думки і мови. (Казка.)

12. Місто, в якому розташовано державний університет, в якому В. Сухомлинський захистив кандидатську дисертацію на тему «Директор школи - керівник навчально-виховної роботи». (Київ.)

13. Приміщення, де знаходяться особисті речі Сухомлинських, рукописи, сімейна бібліотека, творчі роботи учнів школи. (Музей.)
(Перевірка правильності заповнення кросворду.)

















1







С


































2

3










У































Х






















4













О































5

М































6
7













Л































И







8































Н



















9













С
















10




Ь
















11

К



















12




И













13













Й





Підсумок

Василь Олександрович був педагогом за покликанням, мудрим, надзвичайно ерудованим. 35 років свого життя віддав школі, був і вчителем, і директором. А ще під час Другої світової війни на фронті його було двічі поранено, він довго лікувався в госпіталі. Тяжким було у Сухомлинського поранення в руку. Хірурги хотіли її ампутувати. Але він не дав цього зробити, усе твердив: «Ні. Я вчитель!». І це, мабуть, врятувало його. Лікарю довелося двічі оперувати Василя Олександровича, але руку він усе-таки не ампутував. Дуже велика була віра Сухомлинського в життя.
Вправа 3. «Думки вголос після прочитаного твору»

Педагоги слухають оповідання-мініатюру В. Сухомлинського «Молодий сад», а потім висловлюються на тему: «В чому педагогічна мудрість даного твору?» Молодий сад (В. Сухомлинський)

В маленьку сільську школу приїхав молодий вчитель. Школу недавно збудували. Шкільний будиночок стояв гарний і новий, як іграшка, але навколо нього був пустир.

Вчитель сказав дітям:

- Посадимо навколо школи сад.

Діти з радістю почали працювати. Разом з вчителем вони копали землю, рили ями, саджали молоді дерева. Кілька років поливали, знищували бур'яни. І ось сад зацвів. І був він дивовижно гарним.

Йшли роки, виростали і дорослішали діти. Перші учні вчителя вже самі стали батьками і привели в школу своїх дітей. Вчитель відчув, що наближається старість. Його лякала думка, що скоро він стане погано бачити і руки його будуть тремтіти. Яблука і груші в шкільному саду теж постаріли і стали засихати.

Вчитель вирішив: пора йти на заслужений відпочинок. Не можна, щоб діти бачили мене старим і немічним. Але від думки, що він піде, залишивши сухі пеньки старого саду, йому було страшно. Він працював день і ніч, до нього прийшли на допомогу його перші учні, які вже стали батьками і дідусями. Старий сад викорчували і посадили новий.

Коли через два роки навколо школи піднялися молоді яблуні і груші, вчитель зібрав на подвір'ї своїх вихованців і сказав:

- Прощайте діти. Я вас залишаю. Не хочу, щоб ви бачили мене старим і безсилим. Подбайте, щоб сад на цьому місці цвів вічно.

(Педагоги висловлюють свої думи щодо головної думки прочитаного твору.)
Підсумок

Кожен учитель повинен залишити після себе добрі справи, добру пам'ять у дитячих серцях і добру згадку. В цьому щастя кожного з нас і сенс життя. І творити добро треба все життя, не чекаючи старості. Бо коли старість надійде, про це розмірковувати буде вже пізно.
IV. Заключна частина

Василь Олександрович казав: «Людина народжується не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний». Ми по праву можемо сказати, що Сухомлинський залишив по собі яскравий слід, він належить до найвидатніших постатей світової педагогіки. З його ім'ям пов'язане збагачення й піднесення педагогічної науки XX ст. Велика, самобутня спадщина вченого з плином часу привертає дедалі більшу увагу.
(Завдання на наступне заняття: В. Сухомлинський «Сто порад учителеві».)

Додати документ в свій блог або на сайт

Схожі:

Сухомлинський iconВ. О. Сухомлинський Однією з фундаментальних проблем розвитку учня,...
Лю­ди­на бу­ла І зав­жди за­ли­ша­єть­ся си­ном при­ро­ди, І те, що рі­д­нить її з при­ро­дою, по­ви­нно ви­ко­ри­с­то­ву­ва­ти­ся...

Сухомлинський iconВ. Сухомлинський до своєї доньки. Чи багато знайдеться батьків, які...
«Моє заповітне бажання – передати тобі ту життєву мудрість, яку називають умінням жити», звертався в листах В. Сухомлинський до своєї...

Сухомлинський iconВідкритий урок з української мови
Тема: а вже весна, а вже красна! В. Сухомлинський «Весняний вітер». Вірші про весну

Сухомлинський iconПогоджено Читання Затверджено
Вступ до теми. Хто багато питає, той багато знає. О. Кобець «Хотів би я знати…». Прислів’я. В. Сухомлинський «Горобчик І вогонь»

Сухомлинський iconВикористання спадщини Василя Сухомлинського на групі подовженого дня
Серед видатних українських педагогів на особливу увагу заслуговує В. О. Сухомлинський, який увійшов в історію вітчизняної І світової...

Сухомлинський iconРозвиток мислення учнів у процесі оволодіння навичками культури писемного мовлення
Перш ніж давати знання, писав В. О. Сухомлинський, треба навчити думать, сприймати, спостерігати; розумове вихо­вання далеко не одне...

Сухомлинський icon28 вересня йому виповнилося б 95 років Василь Олександрови ч Сухомлинський
Мати майбутнього славетного педагога працювала в колгоспі. Разом із чоловіком вона виховала, крім Василя, ще трьох дітей — Івана,...

Сухомлинський iconРеферативна робота з
Та неувагою так, що з неї виросте спрацьований злочинець. Саме в аспекті виховання дітей 6-10 років велику роботу вів В. А. Сухомлинський,...

Сухомлинський iconУрок на тему: Вчитель : Тацій Ольга Степанівна
Тема. Людина народжується, щоб залишити по собі вічний слід. Василь Сухомлинський «Який слід повинна залишити людина на землі»

Сухомлинський iconВідділ освіти
За своїм змістом ігри органічно пов’язані з життям, працею І поведінкою дорослих членів суспільства. В. О. Сухомлинський називав...

Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
nauch.com.ua
Головна сторінка